Update bouw noordelijke bak verdiepte ligging

In opdracht van Rijkswaterstaat werkt aannemer VeenIX aan de verbreding en verdiepte aanleg van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht (A9BAHO). De werkzaamheden aan de A9BAHO maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Met deze brief informeren wij u over werkzaamheden in uw directe omgeving.  Begin december 2023 heeft u van ons de laatste update ontvangen over de voortgang van de werkzaamheden aan de noordelijke bak van de verdiepte ligging van de A9 (briefkenmerk A9BH-399A). Tijd voor de eerste update van 2024.

Update huidige werkzaamheden

Funderingspalen

Inmiddels zijn we bijna over de helft met het boren van de funderingspalen in de noordelijke bak: de palen die er straks voor zorgen dat de bak niet omhoog komt drijven door de druk van het grondwater. Sinds medio maart zitten alle palen ten oosten van de Keizer Karelweg in de grond. Na de zomer 2024 verwachten we dat alle palen in de grond zitten.

Afgraven grond

Ook zijn we per compartiment (bouwkuip) de eerste grondlaag aan het afgraven. De grond die hierbij vrijkomt voeren we af naar andere locaties binnen ons project. Naar verwachting zijn we hier tot de zomer van 2024 mee bezig.

Aankomende werkzaamheden

De verschillende stappen voor de bouw van de verdiepte ligging worden door elkaar heen uitgevoerd, maar per compartiment wel altijd in dezelfde volgorde. Dit betekent dat we bij het ene compartiment nog funderingspalen boren en de eerste grondlaag afgraven, terwijl we bij een ander compartiment al starten met nat ontgraven.

Nat ontgraven

Het diepere deel van een compartiment graven we onder water uit, ook wel nat ontgraven genoemd. We vullen het compartiment met water. Het water wordt via grote leidingen (goed zichtbaar boven de Beneluxbaan en Burgemeester Boersweg) vanuit de Amstel, in de verdiepte ligging gepompt. Voor het verpompen van het water zijn aggregaten nodig. Aggregaten zorgen voor stroom op locaties zonder vaste stroomaansluiting. De inzet van aggregaten kan enige geluidshinder veroorzaken in de directe omgeving.

Begin maart zijn de eerste compartimenten gedeeltelijk onder water gezet. Medio april start het ‘nat’ ontgraven van de eerste compartimenten. Het modder/de slib dat vrijkomt tijdens het nat ontgraven wordt ook via leidingen afgevoerd naar de Grondbank van Amstelveen.

Inzet duikers

Voor en tijdens het storten van het onderwaterbeton, gaan duikers het water in om onder andere damwanden schoon te maken en om op elke paal een zogenaamde schotel te draaien. Door deze schotels, hecht het onderwaterbeton straks goed aan de palen. Ook begeleiden ze de betonstort onderwater. De duikers gaan wel tot 7 meter diep het water in en werken vooral op de tast omdat het zicht heel beperkt is.

Storten onderwaterbeton

Als een compartiment diep genoeg is uitgegraven, blijft er water in staan, nog steeds als tegendruk voor het grondwater. We storten vervolgens onderwaterbeton in het compartiment. Een compartiment moet in één keer gestort worden, zodat het één geheel wordt en er geen naden ontstaan. Hoelang een betonstort duurt, hangt af van de grootte van het compartiment.

Nachtelijke betonstorts

Het kleinste compartiment duurt ongeveer een halve dag en het grootste compartiment vier tot vijf dagen en nachten om te vullen. Dit betekent dat we bij het grootste deel van de compartimenten dag en nacht doorstorten tot een compartiment vol is. Het storten van het beton, de aan- en afvoer van betonmixers en andere bouwmachines, veroorzaken forse geluidshinder voor de directe omgeving. Met name in de nacht omdat er dan weinig andere omgevingsgeluiden zijn. De woningen die in aanmerking komen voor compensatie, hebben begin 2024 een brief hierover ontvangen.

Planning betonstorts

De start van de betonstort is verschoven naar medio mei in plaats van de eerder gecommuniceerde medio maart. Zie afbeelding 1 hieronder wanneer we bij welk compartiment actief zijn met het storten van onderwaterbeton. Omdat we u zo goed mogelijk willen informeren over wanneer er nachtelijke werkzaamheden voor uw deur plaatsvinden, ontvangt u voor de start van de nachtelijke betonstort(en) een brief van ons. U kunt deze actuele informatie ook terugvinden op het online bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat. Door de QR-code te scannen met de camerafunctie van uw telefoon komt u direct terecht op onze actuele hinderkaart.

Resterende damwandwerkzaamheden

Zoals eerder gecommuniceerd, plaatsen wij de damwanden voor compartiment 8 en 6b later dit jaar. Dit heeft te maken met het verleggen van de DDI (kruispunt Keizer Karelweg ter hoogte van de A9) naar het westen. Zie afbeelding 1 voor de planning van deze werkzaamheden. Wanneer dit plaatsvindt brengen wij de directe omgeving hiervan ook op de hoogte per brief.

Aanleg noordelijke bouwweg

De geplande bouwweg kruist het Kazernepad en de Amsterdamseweg. Om de kruisingen zo veilig mogelijk te maken, was het plan om verkeerslichten en slagbomen te plaatsen. Echter was ook met deze verkeersmaatregelen, de situatie niet ideaal. Zowel voor het fietsverkeer als voor het bouwverkeer. Daarom zijn wij, samen met Rijkswaterstaat en de gemeente, ondertussen blijven zoeken naar mogelijke alternatieven. En die hebben we gevonden. Met als resultaat dat het overgrote deel van het bouwverkeer een andere route gaat rijden. Dit betekent niet dat er geen bouwverkeer over de noordelijke bouwweg gaat rijden, maar wel veel minder. Hierdoor is het niet meer nodig om verkeersmaatregelen te plaatsen bij de kruisingen Kazernepad en Amsterdamseweg omdat overstekend bouwverkeer wordt begeleid.

Meer informatie

  • Vragen over de werkzaamheden kunt u stellen via vragen@veenix.nl
  • Meer informatie over de werkzaamheden aan de A9BAHO vindt u op het online bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat www.bezoekerscentrum.rijkswaterstaat.nl
  • Via onderstaande QR-code kunt u zich abonneren op de nieuwsbrief van het project
  • Voor vragen of opmerkingen over het project kunt u contact opnemen met de landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat 0800-8002
  • Ook bent u van harte welkom in Belevingscentrum Amstelveen InZicht, geopend op woensdag t/m vrijdag en iedere eerste zaterdag van de maand van 12.00 tot 17.00 uur. Amstelveen InZicht is gevestigd op Stadsplein 103 te Amstelveen, boven de bibliotheek.