Er valt niet aan te ontkomen. Ook in 2024 zal de A9 bij Amstelveen, tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht (A9BAHO), meerdere weekenden geheel of gedeeltelijk worden afgesloten. Deze afsluitingen, in de regel van vrijdagavonden tot maandagochtenden, zijn cruciaal om specifiek werkzaamheden uit te kunnen voeren. Maar een snelweg sluit je in het hart van Nederland met een zeer druk omliggend wegennet niet zomaar even af. Hans van der Velde planningscoördinator bij VeenIX, neemt ons mee in de wereld van de werkweekenden.
‘Er wordt al een lange tijd druk gewerkt aan de planning van de afsluitingsweekeinden voor de A9BAHO dit jaar,’ zegt Hans. De planning is nog niet geheel rond, maar weggebruikers kunnen ervan uitgaan dat de A9 bij Amstelveen dit jaar in alle seizoenen wel 1 of meerdere keren zal worden afgesloten. Hans: ‘Momenteel hebben we het vizier voor de eerste A9-weekendafsluitingen gericht op begin februari en begin maart. Hans wijst erop dat VeenIX zeker in de winter sterk afhankelijk is van de weersomstandigheden. Het kan hard gaan vriezen, of er kan een pak sneeuw vallen. Het weer blijft altijd een onzekere factor en is moeilijk te voorspellen, dus de planning blijft altijd onder voorbehoud.’
Niet veel ‘vrije’ weekenden
Wat de planning nog complexer maakt, is dat er dit jaar ook voor andere grote projecten, zoals Rijksweg A10 (Zuidasdok), afsluitingsweekenden noodzakelijk zijn. Bovendien heeft Rijkswaterstaat dit jaar veel regulier wegenonderhoud gepland staan, dus in 2024 zijn er niet veel ‘vrije’ weekenden waarin de A9 bij Amstelveen dicht kan. Hans: ‘Je kan onmogelijk bepaalde wegen tegelijk afsluiten, want dan is de randstad niet of slecht bereikbaar, wat tot een verkeersinfarct kan leiden,’ zegt Hans. Hans noemt een goede voorbereiding én goede communicatie vooraf van groot belang. ‘Voor één afsluitingsweekeinde moeten alleen al circa 40 stakeholders (belanghebbenden) worden geïnformeerd om zaken af te stemmen. Dan heb je het over busmaatschappijen, nood- en hulpdiensten, maar ook over Schiphol, of bijvoorbeeld de Johan Cruijff Arena. Ook brengen we ondernemers in het Stadshart op de hoogte. Een flinke klus.’
Wat gaat er gebeuren?
Tijdens de eerste drie afsluitingsweekenden wordt de rijbaan ter hoogte van het viaduct over de Beneluxbaan en het viaduct over de Holendrechterzijweg verlegd zodat er ruimte komt om de oude viaducten te slopen en de nieuwe te bouwen. Dat slopen en bouwen gaat in delen. Zodra een nieuw stuk klaar is, wordt het verkeer opnieuw verplaatst (nieuwe verkeersfasering) en dan wordt het volgende stuk gesloopt en herbouwd.
In 55 uur tot 500 werknemers actief
‘Er zit 55 uur in een werkweekend,’ zegt Hans. ‘In deze tijd moet er veel werk uitgevoerd worden en er is niet veel marge. Elk viaduct kent zijn eigen uitdagingen. Zo moet er bij het viaduct over de Beneluxbaan een hoogteverschil overbrugd worden. Ook moet in het eerste weekend van februari 6600 ton asfalt worden neergelegd. Dat staat gelijk aan 220 vrachtwagens met asfalt, oftewel een rij vrachtwagens van 4,4 km lang. In de 55 uur die we hebben zijn er in shifts van twaalf uur gemiddeld 300 tot 500 werknemers actief. Dat is hard nodig om te zorgen dat de weg op de maandagochtenden weer open kan.’
Behalen mijlpalen
Hans vervult tijdens de werkweekenden samen met anderen de rol van timekeeper: ‘We plannen tijdens zo’n weekeinde zo genoemde tussen-milestones (mijlpalen) in en kijken of we die halen. Lukt dat niet, dan overleggen we altijd met Rijkswaterstaat en schakelen we desgewenst bij, altijd met als doel de planning te halen, zodat de weg op maandagochtend op tijd en veilig open kan. Dat is heel belangrijk, daar zitten we bovenop. Daarom moet je ook altijd een plan B hebben, voor als er onverwacht dingen tegenzitten.’
Hans noemt de afsluitingsweekenden bijzonder complex, maar hij geniet er van. ‘Het maakt het werk uitdagend en daardoor ook leuk. En ik heb het voorrecht te mogen werken met een team van zeer gepassioneerde medewerkers. Die passie maakt het dat we als team ook echt trots zijn als we een afsluitingsweekeinde met goed gevolg afronden en de weg maandagochtend veilig en op tijd weer open is. Daar gaan we in 2024 en 2025 ook weer voor!’
Dit artikel is medio januari verschenen in Amstelveenz