Wegverkeersleider Rick over de opening van de Gaasperdammertunnel

Vanuit de Verkeerscentrale Noord-West-Nederland wordt de Gaasperdammertunnel bediend. Wegverkeersleiders monitoren en begeleiden het verkeer en nemen maatregelen in geval van een calamiteit. Wegverkeersleider Rick zat achter de knoppen tijdens de opening.

5 juli was een speciale dag voor Rick. ‘We hadden lang voorbereid en nu was het echt zo ver.’ Hij vertelt over zijn werkzaamheden die dag. ‘Voordat de minister de tunnel officieel opende, hebben we de systemen nog een keer op beschikbaarheid nagekeken en nog eenmaal de hele tunnel geschouwd, waarna we de tunnel vrij konden geven voor het verkeer.’

Eerste auto

En toen konden de eerste auto’s door de tunnel. Rick: ‘bij een bestaande tunnel leer je hoe het verkeer zich gedraagt in een tunnel. Maar voor deze tunnel moesten we dat uit boeken leren, het was allemaal nieuw. Dat was even spannend, maar alles ging goed.’

Examen

Om een tunnel te mogen bedienen, moet je eerst een training doen en examen afleggen. Ook al bedienen de wegverkeersleiders in Noord-West-Nederland alle rijkstunnels in Noord-Holland, zoals de Coentunnel, Zeeburgertunnel en de Velsertunel, toch was examen doen verplicht. Rick deed eerst zelf examen en trainde daarna zijn collega’s. Het is volgens hem een speciale tunnel. ‘Natuurlijk is de lengte van de tunnel afwijkend, er zit een toe- en afrit in de tunnelbuis voor lokaal verkeer en er is een primair en secundair afsluitsysteem.

Geen incidenten

Nu de tunnel een aantal dagen open is valt het Rick op dat bijna alle voertuigen goed rijden. ‘Er zijn geen incidenten geweest, het wegbeeld is overzichtelijk. Automobilisten moeten soms wel even wennen aan de nieuwe situaties. Dan zie je bijvoorbeeld dat ze pas later een keuze voor de goede rijbaan maken. Wenfiles hebben we nog niet gezien, maar dat kan ook komen door de zomerperiode.’

Belangrijk is dat je op tijd de goede richting kiest, zegt Rick. ‘Heb je een bepaalde richting gekozen, ga dan niet op het laatste moment wisselen van rijstrook, dat is echt ontzettend gevaarlijk. Rij door tot de volgende afrit.’

Dag en nacht

Rick en zijn collega’s monitoren dag en nacht of alles goed gaat. Voor ieder incident of calamiteit zijn er scenario’s. ‘We weten wanneer we een rijstrook af moeten sluiten en wanneer we de hele tunnel moeten sluiten. Dat doen we met rode kruisen boven de weg of met de afsluitbomen voor de tunnel. Als een incident zich voordoet, hebben we direct contact met de nood- en hulpdiensten.’

Nu is de tunnel alleen open voor verkeer richting knooppunt Holendrecht. Als door de buizen richting knooppunt Diemen straks ook verkeer rijdt, wordt het werk uitdagender. ‘We krijgen dan eerst training, zodat we de andere kant goed kunnen bedienen’, vertelt Rick. Er rijdt dan ineens twee keer zo veel verkeer. ‘Als het te druk wordt, kunnen we het werk ook met z’n tweeën doen.’