De voorbereidende werkzaamheden voor het verbreden van de A9 Gaasperdammerweg zijn klaar. Vanaf 10 augustus gaan we echt aan de weg timmeren. Wat betekent dit de komende maanden voor u?
Werkzaamheden vanaf 10 augustus
Sinds mei is aannemerscombinatie IXAS al bezig met de voorbereiding voor de onderdoorgang van de spoorlijn Amsterdam-Utrecht en de metrolijn. Op 10 augustus om 7 uur ’s ochtends start IXAS met de werkzaamheden langs het gehele tracé. Vanaf dat moment rijdt bouwverkeer af en aan om de tunnel te maken en allerlei andere werkzaamheden uit te voeren. De aannemer sluit een deel van de gebruikelijke fietsverbindingen van noord naar zuid af en kapt aan beide kanten van de A9 bomen. Rijkswaterstaat en IXAS proberen de hinder op verschillende manieren te verminderen.
Lawaai, stof en trillingen door werkzaamheden
De werkzaamheden geven onvermijdelijk overlast voor omwonenden. Het plaatsen van damwanden voor de tunnel maakt veel lawaai. Ook het werk aan de funderingen voor de nieuwe spoor- en metrokruising en de brug over de Gaasp geeft veel geluid. Daarnaast kunnen omwonenden overlast ervaren door bijvoorbeeld stof en trillingen.
Hulpbruggen voor fietsers die de A9 kruisen
Tijdens de bouwperiode sluiten we een aantal fiets- en voetpaden die onder de A9 doorlopen. Er komen 2 nieuwe verbindingen bij. Op 7 verbindingen die de A9 kruisen bouwen we hulpbruggen. Deze hulpbruggen komen onder de huidige A9, en boven de nieuwe tunnelbak te liggen. Zo kunnen fietsers en voetgangers tijdens de werkzaamheden gewoon aan de overkant van de A9 komen.
Beperkte overlast bouwverkeer dankzij bouwwegen
Om overlast van bouwverkeer te beperken, legt IXAS speciale bouwwegen aan. Het bouwverkeer hoeft dan niet door de wijken. Deze bouwwegen komen wel dicht tegen de woonwijken aan te liggen. Waar het kan gebruikt IXAS bestaande sloten als scheiding tussen de bouwweg en de wijk. Daarnaast plaats de aannemer op veel plekken hekken en doeken om de bouwwegen af te schermen. Bouwwegen worden zo veel mogelijk geasfalteerd: rijden op asfalt zorgt voor minder verkeersgeluid en geeft minder stof.
Natuur mag niet lijden onder bomenkap
De tunnel ligt in de toekomst iets meer naar het noorden dan de huidige A9. Om plaats te maken voor de tunnel moet de aannemer bomen kappen. Vooral aan de noordkant, maar in mindere mate ook aan de zuidkant. Daar moet op sommige plekken ruimte komen voor de tijdelijke verbreding van de A9. Rijkswaterstaat en IXAS zorgen dat de natuur niet lijdt onder het kappen van bomen. Zo hangen we vleermuiskasten op voor vleermuizen en plaatsen we voor elke omgekapte boom een nieuwe terug, zo veel mogelijk in het stadsdeel. Is dat niet mogelijk, dan storten we geld in het herplantfonds van gemeente Amsterdam.
Uw mening
Uw mening geven over de werkzaamheden aan de A9? Dat kan door lid te worden van het A9 Omgevingspanel. Kijk op www.A9omgevingspanel.nl.
Zie ook