Werken aan leefbaarheid en doorstroming op A10-Oost en A1: een overzicht

Op het kaartje van het online bezoekerscentrum werden steeds meer pijltjes groen: werken die we afrondden op de A10-Oost en de A1 tussen Watergraafsmeer en Diemen. Rijkswaterstaat startte hier in januari 2012 met de verbetering van doorstroming en leefbaarheid. Op 2 juli 2014 werd dit eerste deel van het traject tussen Schiphol, Amsterdam en Almere officieel geopend. Wat hebben we gedaan op A10-Oost en de A1? Een overzicht.

A10-Oost/A1: de feiten

  • Uitbreiding van de A1 tussen knooppunt Watergraafsmeer en knooppunt Diemen van 2×3 rijstroken en 2 spitsstroken naar 2×4 rijstroken met 2 vluchtstroken.
  • Uitbreiding van de A10-Oost tussen knooppunt Amstel en knooppunt Watergraafsmeer van 2×3 naar 2×4 rijstroken.
  • Aanleg parallelbaan tussen het knooppunt Watergraafsmeer en de aansluiting S113 (Middenweg).
  • Aanleg brede vluchtstroken op het traject aansluiting Diemen – aansluiting S113 zodat bussen via de vluchtstrook een eventuele file voorbij kunnen rijden.
  • Ter hoogte van de woonwijken in Amsterdam, Diemen en Duivendrecht is 12 km nieuwe en hogere geluidsschermen geplaatst.

Augustus 2012 – november 2013: Buitenring A10-Oost

Het werk begon op de buitenring A10-Oost richting Amersfoort. Hier dachten we goed na over de fasering, we wilden het drukke verkeer rond Amsterdam zo goed mogelijk laten doorrijden tijdens de werkzaamheden. De buitenring A10-Oost had 3 rijstroken, tijdens de werkzaamheden bleven dat 3 (versmalde) rijstroken. Deze werden maximaal 35 centimeter versmald, waardoor het het verkeer wel goed kon blijven doorrijden met max. 90 km/uur. Naast de nieuwe kantstreep plaatste de aannemer barrières met tijdelijke geluidsschermen erop. Daarachter werd gewerkt aan de verbreding van de weg. Zo bleef de geluidshinder voor omwonenden tijdens de werkzaamheden beperkt en ontstonden geen kijkersfiles: de werkzaamheden waren verstopt achter de tijdelijke geluidsschermen. En de aannemer bouwde nieuwe geluidsschermen, bijvoorbeeld bij Betondorp. De verbreding van de rijbanen werd goed voorbereid en de werken die daarbij hoorden werden aangepast, zoals fietsviaducten De Slinger en Spoetnikbaan en het viaduct Gooise Knoop over de Gooiseweg. De definitieve asfaltdeklaag werd aangebracht tijdens 2 weekendafsluitingen: de laatste week van augustus en de eerste week van september 2013.

Maart 2013 – april 2014: Binnenring A10-Oost

Tegelijkertijd begonnen we met het werk aan de binnenring A10-Oost richting Schiphol en Den Haag. Hier herhaalde de aannemer de indeling van de werkzaamheden, die hij had toegepast op de buitenring. Het viaduct Middenweg werd verbreed, kreeg nieuwe en hogere geluidsschermen en een nieuwe oprit richting Schiphol en Den Haag. Tijdens 2 weekendafsluitingen werd er 120.657 m2 geasfalteerd, een helft in november 2013 en een helft in april 2014.

Juli 2013 – juni 2014: A1 richting Amersfoort

Op de A1 werd volgens dezelfde methode gewerkt als op de A10-Oost. Hier werden ook nieuwe en hogere geluidsschermen geplaatst, om te zorgen voor minder geluidsoverlast voor de omwonenden. De geluidsschermen op de A1 zijn bijzonder vormgegeven: in een S-vorm. Voor Diemen-Noord zijn de schermen tot 9 m hoog om ook de hoogbouwwoningen hier zoveel mogelijk te ontlasten van verkeersgeluid. De A1 richting Amersfoort werd geasfalteerd in 1 weekend in mei 2014.

September 2013 – juni 2014: A1 richting Amsterdam

Als laatste was de A1 richting Amsterdam aan de beurt. Omdat de invoeglengte van de oude oprit 1 erg kort was, werd de oprit verplaatst naar de kruising van de Diemerpolderweg met de Vlinderweg. Het viaduct Ouddiemerlaan werd aan beide zijden van de A1 verbreed om ruimte te maken voor de extra rijstrook. Half juni 2014 werd tijdens een laatste weekendafsluiting de A1 richting Amsterdam geasfalteerd en vervolgens op maandagochtend 16 juni om 05.00 uur opengesteld voor het verkeer.

Officieel geopend

Op 2 juli 2014 werd de A10-Oost/A1 officieel geopend door Jan Hendrik Dronkers, directeur-generaal van Rijkswaterstaat. Maar het werk op het traject Schiphol, Amsterdam, Almere gaat door op de A1 / A6 Diemen – Almere Havendreef, A9 Holendrecht – Diemen (Gaasperdammerweg), A6 Almere Havendreef – Almere Buiten-Oost en A9 Badhoevedorp – Holendrecht (Amstelveen).