Afgraven noordzijde A9 in de nachten

Vanaf mei rijdt het verkeer op de A9 richting knooppunt Holendrecht op twee verschillende plekken: de nieuwe wisselbaan en de huidige A9. De wisselbaan wordt tijdens de bouw van de tunnel ingezet als parallelbaan. Vanaf dat moment rijdt er geen verkeer meer over de noordelijke deel van de A9. Rijkswaterstaat en bouwcombinatie IXAS starten dan met het afgraven van dit deel van de snelweg. Daarmee maken we de laatste benodigde ruimte vrij voor de bouw van de tunnel.

Graven en transporten in de nachten

De meeste graafwerkzaamheden en transporten vinden ’s nachts plaats. Dit is nodig omdat de locatie waar we moeten graven overdag niet goed bereikbaar is voor de vrachtwagens die de grond afvoeren. De zuidelijke tunnelbuizen komen namelijk tussen de A9 en de wisselbaan: tussen de snelwegrijstroken. Rijkswaterstaat en IXAS mogen alleen ’s nachts de wisselbaan afsluiten. Dan is er minder verkeer. In die tijd graven we over de hele lengte van de tunnel de A9 af en voeren we het zand af via de wisselbaan. Op sommige plekken moet wel 13 meter afgegraven worden. Dit gebeurt in stappen. De graafmachines komen dus meerdere malen langs.

Hinder

‘s Nachts geven werkzaamheden meer hinder dan overdag. Dat komt omdat er ’s nachts minder omgevingsgeluid is. We moeten in totaal 250.000 kuub zand afgraven. Dit zijn, verdeeld over een periode van een aantal maanden, ongeveer 12.500 transporten. De vrachtwagens werken met achteruitrijsignalering; soms in de vorm van piepers. De piepers geven hinder voor u als omwonende. Daar zijn wij ons van bewust. Rijkswaterstaat en IXAS hebben inmiddels bij een flink aantal machines de piepers aangepast naar zogenaamde ‘witte ruis’. Dit geeft minder hinder, maar lukt niet bij alle voertuigen. Mogelijk heeft u daarom de komende periode hinder van piepers. Daarnaast is er verlichting nodig om de werkzaamheden te kunnen uitvoeren en kunt u de motoren van de vrachtwagens en graafmachines horen. Ook rijdt er soms bouwverkeer over de bouwwegen.

Planning en werktijden

Het afgraven en afvoeren van het zand duurt tot begin september. De werktijden zijn van maandag tot en met zaterdag van 23.00 – 4.30 uur. Dit zijn de tijden dat de wisselbaan dicht kan voor snelwegverkeer.

Bouwbericht – Nachtelijke werkzaamheden ontmanteling A9 (PDF)