Met een rolmaat op zak en een houten lat in de hand, loopt Herman Koopmans zijn schouwrondes. Bij Rijkswaterstaat is hij de man die voor project A1/A6 kijkt of de weg veilig kan worden opengesteld voor het verkeer. Herman neemt ons mee terug naar zijn schouwronde tijdens het weekend van 23-25 september waarin de nieuwe A1 (richting Amsterdam) werd opengesteld.
Klopt het allemaal?
Herman Koopmans werkt in het technisch team van het project A1/A6 Diemen – Almere Havendreef. Hij is verantwoordelijk voor het wegenbouwkundig deel van de weg. In een openstellingsschouw kijkt hij met de aannemer en beheerder mee door de veiligheidsbril met als criterium: is de weg zodanig aangelegd, dat het verkeer er veilig overheen kan rijden? Voor het wegenbouwkundig deel betekent dat met name: is de vlakheid goed, klopt de belijning, staat de geleiderail (vangrail) goed, zijn de bermen op de juiste hoogte afgewerkt en voldoen de voegovergangen aan de vlakheidseisen.
Schouwronde gaat te voet
Op zaterdagochtend 24 september verzamelt Herman met zijn collega’s van SAAone en Rijkswaterstaat bij tankstation ‘De Hackelaar’. Al vóór deze schouwronde maakte Herman een ‘voorschouw’ om zich een beeld te vormen van de situatie. Vervolgens loopt hij met zijn collega’s vanaf het tankstation het werkvak in. Herman: “De schouwronde gaat te voet, want dan ontgaat mij het minst. Dan kom je op plekken waar je normaal gesproken niet kunt komen omdat het verkeer er rijdt.”
Steekproefsgewijs
Bij knooppunt Muiderberg loopt hij samen met zijn collega’s een ronde langs de nieuwe aansluitingen. Zijn alle obstakels, zoals viaducten, pijlers, masten, afgeschermd met geleiderail? Met een rolmaat en lat voor hoogtebepalingen, checkt Herman steekproefsgewijs of de afstand tussen de betonnen barrier en/of geleiderail ten opzichte van obstakels correct is. En hij checkt meer dingen, bijvoorbeeld: functioneert de geleiderail bij een aanrijding? Is het asfaltdek voldoende vlak en stroef? Kan het regenwater, ook bij een hevige bui, overal afstromen zonder dat het verkeer er last van heeft?
Voegovergangen
De schouwronde gaat door richting het aquaduct. Het aquaduct is gebouwd met betonnen delen, betonmoten genaamd. Deze zijn van elkaar gescheiden door zogenaamde ‘dilatatievoegen’, die het uitzetten en krimpen van de moten moeten opvangen. Om die voegen berijdbaar te maken voor het verkeer, worden voegovergangen gemaakt. In het aquaduct zijn die van een flexibele asfaltconstructie gemaakt. Herman controleert of de voegovergangen mooi vlak zijn en of de waterafvoergoten rechts van de vluchtstrook functioneren.
Puntjes op de i
Ook bij de viaducten bij de verbindingsboog van de A1 naar de A9 doet Herman zijn schouwronde. “Aan het einde van de ronde evalueren we met de collega’s en bespreken we welke puntjes op de i we nog moeten zetten, zodat uiteindelijk op maandagmorgenvroeg het verkeer er veilig overheen kan rijden. Weer een stuk weg opengesteld van A naar Beter!”