Eén van de vijf tunnelbuizen van de Gaasperdammertunnel is nog niet echt een tunnel. Daar zit namelijk nog geen dak op. Dat is de buis van de wisselbaan waar verkeer in de ochtendspits de ene kant op rijdt en in de avondspits de andere kant. Aan dat dak wordt nu gewerkt onder leiding van Paul Bakker, sinds kort betrokken bij aannemerscombinatie IXAS als uitvoeringsmanager.
Paul heeft onder andere gewerkt aan windmolenprojecten op de Noordzee, maar heeft ook 27 jaar in het buitenland gewerkt. Onder andere in Suriname en Curaçao. Uit dat laatste land is hij pas sinds maart dit jaar terug. In Suriname was hij verantwoordelijk voor de bouw van een brug over de Surinamerivier, die 80 kilometer van Paramaribo ligt, in de jungle. Daar was nog helemaal niks, alle bouwmaterialen moesten per schip worden aangevoerd en nu is er een brug. Nu is hij weer terug in Nederland en werkt hij volop aan de Gaasperdammertunnel.
Groot deel van dak al klaar
‘18 procent van het dak van de wisselbaan is eigenlijk al klaar´, weet Paul. ´Dat is bij de dienstgebouwen en de kruisende wegen met het tunneldak, zoals bij de Kromwijkdreef. Op de normale plekken werken we in de wisselbaan met een verrijdbare tafel van 50 meter lang met bovenop een houten bekisting die aansluit op de tunnelwanden. Daarop wordt de stalen wapening gevlochten dat het beton extra stevig maakt. En daarna storten we het beton. In totaal zijn er drie van die tafels. Waar het dak hoger is, bij de op- en afritten Gooiseweg en waar de ventilatoren komen, kan de rijdende tafelkist niet worden gebruikt. Hier bouwen we een speciale steiger om het beton te kunnen storten.’
Nieuw beton
‘Het beton heeft nu een brandvertragende vezel, dat is iets ander beton en iets lastiger te storten’, gaat Paul verder. De vezel is toegevoegd zodat het beton brandwerend genoeg is. Er kleeft ook een klein nadeel aan. Volgens Paul is het beton door die vezel iets minder vloeibaar, dus iets stijver. Daardoor kost het meer tijd om het beton op de juiste plek te krijgen.
Het beton dat voor het dak van de wisselbaan wordt gebruikt komt uit Amsterdam-Noord. Daar wordt het beton met die speciale vezel gemaakt, maar er is nog een reden waarom het beton daar vandaan komt. Paul: ‘in de centrale in Noord hebben we een warmwaterinstallatie toegevoegd. Door het warme water kan er bij lage temperaturen nog steeds beton worden verwerkt. Ondanks de warmwaterinstallatie duurt het bouwen van een dakdeel (50 meter) in de wintermaanden twee weken. Als het in het voorjaar buiten warmer is, is er één week nodig, omdat het uitharden van het beton dan sneller gaat.’
Altijd spannend
Na jaren ervaring vindt Paul het toch nog altijd spannend of alles goed gaat. Hij heeft er natuurlijk wel vertrouwen in, maar succes is van veel factoren afhankelijk. ‘Neem bijvoorbeeld het weer’, zegt Paul. ‘Door de warme zomer staat het water in veel rivieren erg laag. Voor het beton moeten per schip grondstoffen weggehaald worden langs de Maas. Schepen nemen normaal 3500 ton grind of zand mee, terwijl dat nu maar 600 ton is, omdat het schip anders te diep in het water ligt en niet kan varen.’
Eerst asfalteren
‘Voor we de tunnelbuis dichtmaken met een dak, gaan we eerst asfalteren. Bij asfalteren is het belangrijk dat er genoeg ventilatie is. Nu er nog geen dak is, hoeven we geen extra ventilatoren aan te sluiten, want er is natuurlijke frisse lucht. Alleen de laatste deklaag asfalteren we pas als het dak af is, omdat de kans te groot is dat het asfalt, beschadigt door de tafelbekisting.
Als alles volgens planning loopt, is het dak over de wisselbaan eind juni klaar.