Leerlingen dragen oplossingen aan voor ondergrond spoor

In maart kregen de tweedejaars leerlingen van het Keizer Karel College een casus voorgelegd die praktisch in de achtertuin van hun school speelt. Ze gingen tijdens het vak Onderzoeken & Ontwerpen op zoek naar een geschikte ondergrond op het dak van de overkapping bij het Oude Dorp voor het spoor waarop de Elektrische Museumtramlijn Amsterdam (EMA) rijdt met historische elektrische trams. Op 15 juni presenteerden zij allemaal hun oplossing.

Lekker dichtbij

Juliette Cremer en Youp Bronkhorst maakten beide een ontwerp met hun groepje. Ze vinden het leuk dat ze een opdracht kregen die zo dichtbij speelt. “Dat was ook handig,” zegt Juliette “want ik ben een paar keer naar het spoor dat er nu ligt gelopen om dingen op te meten.”

De groep van Youp heeft een sedum ondergrond voor het spoor bedacht. Sedum wordt ook wel gebruikt voor groene daken. Het groeit niet hard en neemt wel water en CO2 op. Juliette en haar groep werkten een ontwerp uit waarbij onder meer plastic wordt gerecycled en waarbij regenwater dat op de spoorbaan terecht komt goed afloopt naar het park dat ook op de overkapping zal komen.

Bij elkaar kijken

Vera van der Zande is docent Onderzoeken en Ontwerpen bij het KKC. “Ik vind deze middag heel geslaagd omdat leerlingen nu ook bij elkaar kunnen kijken. Ze zien wat anderen gedaan en gemaakt hebben. Dat brengt hen ook weer op ideeën.”

Beoordeling

Alle ontwerpen werden beoordeeld door een zeskoppige jury bestaande uit medewerkers van Rijkswaterstaat, aannemer VeenIX en vrijwilligers van de EMA. Zij beoordeelden onder andere op originaliteit, duurzaamheid, hoe het ontwerp in de omgeving past en hoe de leerlingen hun idee onderbouwden.

Winnaar

Na een spannende middag vol enthousiaste presentaties werd het winnende ontwerp bekend gemaakt. Dat bleek te zijn van de groep waar Youp in zat. Het juryrapport was lovend. Het gebruik van sedum lijkt een goed idee, de presentatie was helder en de heren wisten duidelijk waar ze het over hadden. Rijkswaterstaat, VeenIX en de EMA gaan deze toepassing verder uitwerken en het is heel goed mogelijk dat het gebruikt gaat worden.