Als omgevingsmanager van aannemer VeenIX is Carlijn Bergshoeff eerste aanspreekpunt voor bewoners, belangenorganisaties en de overheid. Ze werkt al 15 jaar als omgevingsmanager en sinds maart van dit jaar werkt ze voor het oostelijk deelgebied van de A9 Badhoevedorp-Holendrecht. ‘Mensen beleven hinder als minder erg als ze weten wat er gebeurt, waarom het gebeurt en hoe lang het gaat duren. Daar probeer ik voor te zorgen.’
Het werkgebied van Carlijn loopt van de Burgemeester Boersweg in Amstelveen tot aan knooppunt Holendrecht. Carlijn: ‘In dit gebied komt alles terug. Het is zowel stedelijk als agrarisch.’ Dat betekent ook dat Carlijns werk divers is. ‘In agrarisch gebied gaat het meer over hoe je je land kan bereiken, bijvoorbeeld als er wordt gewerkt in het de buurt van percelen van agrariërs. In stedelijk gebied zie je dat er meer vragen leven die passen bij een woonomgeving, zoals hinder van geluid en trillingen.’
Vooravond van grote werkzaamheden
‘We staan aan de vooravond van grote werkzaamheden. We gaan starten met de bouw van nieuwe bruggen en viaducten. Als ik over de bouwplaats loop, zie ik dat er overal damwanden en funderingspalen worden geplaatst. Je ziet nu echt waar we naartoe werken. In korte tijd gaat er veel veranderen.’ Carlijn vindt dit de leukste periode omdat het eindresultaat langzaam maar zeker zichtbaar wordt.
Zichtbaar
In de fase hiervoor brachten Carlijn en haar collega’s al in kaart wat de belangen zijn van bewoners en organisaties. Met al die belangen in gedachten worden de ontwerpen voor de snelwegverbreding gemaakt. Carlijn: ‘Zo zorgen we voor draagvlak. Nu komt the proof of the pudding. Wat je eerst alleen op tekeningen zag, zie je nu in het echt. Omdat alles nu zo zichtbaar is, verandert de aard van het contact. Dingen kunnen soms net iets anders zijn dan je had verwacht van de tekening.’
Uitdagingen
Tijdens de werkzaamheden moet het verkeer over de A9 gewoon door kunnen rijden. Een echte uitdaging volgens Carlijn. ‘En ook op de wegen rond de snelweg willen we zo min mogelijk hinder veroorzaken.’ Tussen de Amstel en de Bullewijk zitten 3 onderdoorgangen onder de A9. Het streven is om tijdens de werkzaamheden altijd 2 onderdoorgangen toegankelijk te houden. ‘Bij een tegenvaller in de planning van de ene onderdoorgang, moet de andere ineens langer openblijven’, vertelt Carlijn. ‘Als de planning verandert, moet ik communiceren dat het anders loopt. Ik wil daarom altijd goed op de hoogte zijn van alle werkzaamheden.’
Carlijn: ‘Bij grote werkzaamheden moet je altijd voorbereid zijn op last-minute wijzigingen. Is er bijvoorbeeld harde wind, dan kan je geen damwanden aanbrengen. Dit soort omstandigheden heb je nou eenmaal niet onder controle.’
Goede samenwerking
‘In Nederland besteden we veel tijd aan stakeholdermanagement,’ vertelt Carlijn. ‘De hoofdaannemer uit Spanje ziet daar ook het belang van in en staat open voor mijn ideeën. Die open houding werkt voor mij erg fijn.’ Ook over de samenwerking met Rijkswaterstaat is Carlijn erg te spreken. ‘Ze sluiten veel aan bij overleggen en weten wat er speelt. De mensen van Rijkswaterstaat voelen als mijn collega’s terwijl het officieel de opdrachtgever is.’