Kruising Gooiseweg Langbroekdreef aangepast

Wie straks, vanaf knooppunt Holendrecht, door de Gaasperdammertunnel rijdt, kan geen gebruik meer maken van afrit 1 Weesp. Verkeer richting Weesp neemt in plaats daarvan afrit 2 Amsterdam-Bijlmermeer en rijdt via de S112 Gooiseweg en de Langbroekdreef. De kruising Gooiseweg/Langbroekdreef wordt daarom aangepast ter bevordering van de doorstroming.  Verkeer dat naar Driemond of de westzijde van Weesp moet, rijdt via de S112 Gooiseweg, de Langebroekdreef en de N236 richting Weesp. Het overige verkeer neemt de A9/A1.

Wat de belangrijkste verandering is, weet Frank Timmer, werkvoorbereider bij aannemerscombinatie IXAS. ‘Vanaf de Gooiseweg is er ter hoogte van de brandweerkazerne nu 1 rijstrook voor linksaf richting de Langbroekdreef. Dat worden er 2. De kruising wordt daarom breder gemaakt.’

Kortere reistijden

De gemeente Amsterdam deed onderzoek naar de nieuwe wegsituatie, omdat ze wilde weten of het de doorstroming zou bevorderen. Daarvoor werd de huidige situatie vergeleken met de toekomstige situatie. Met floating car data is bekeken waar verkeer heen rijdt als ze op de A9 rijden. Op basis van GPS-signalen en navigatiedata kan je bekijken hoeveel auto’s nu de S113 nemen en dus straks over de Langbroekdreef rijden. Omgevingsmanager Marcel Hoogsteder kent de resultaten. ‘Uit het onderzoek blijkt dat de extra opstelvakken op Langbroekdreef en Gooiseweg zorgen voor een betere doorstroming. De reistijden in de ochtendspits worden 27 tot 47 seconden korter en die in de avondspits 12 tot 13 seconden. Ook de lengte van de wachtrijen bij de verkeerslichten wordt korter.’ Hieronder ziet u 2 visualisaties van de nieuwe situatie in de ochtend- en avondspits.

 

 

Informatiebijeenkomst voor omwonenden

Voor het zover is, moet het kruispunt eerst worden aangepast. ‘De werkzaamheden beginnen in de week van 25 mei. Dan wordt er vier weken naast de weg gewerkt. Daarna volgt een periode van twee weken waarvoor afsluitingen nodig zijn. Dit mag alleen als er weinig verkeer rijdt. Daarom werken we in de avond en nacht’, aldus Frank Timmer. Als de maatregelen ter voorkoming van de verspreiding van het coronavirus het toestaan, organiseren we begin juni een informatiebijeenkomst. Omwonenden ontvangen een uitnodiging via een bouwbericht van aannemerscombinatie IXAS.

Brandweer, bus en parkeergarage

Aan de kruising ligt een brandweerkazerne, die kan niet zomaar afgesloten worden. ‘We zorgen ervoor dat de brandweer gewoon uit kan rijden, we leggen daarvoor platen aan, zodat het altijd mogelijk blijft om richting het noorden te rijden’, vertelt Timmer. In het werkgebied ligt ook de uitrit van parkeergarage Leerdamhof. ‘Daar moeten we voorlangs een stukje asfalteren’, weet Timmer. ‘We ontkomen er niet aan om de uitrit ’s nachts een paar uurtjes af te sluiten.’

Over de kruising rijdt een bus, die kan straks gewoon door het werkvak rijden, dus die hoeft niet om te rijden. Timmer: ‘Omdat de weg ter hoogte van de bushalte straks wat breder is, moeten we ook de bushalte een stukje verplaatsen. Waar nu nog berm is, ligt straks de bushalte.’ De bushalte is tijdens de werkzaamheden gesloten. Reizigers kunnen in- en uitstappen bij de andere halte op de Langbroekdreef.

Geen ruimte voor afrit 1

Afrit 1 Weesp richting de N236 Provinciale weg verdwijnt, omdat er geen ruimte meer voor is. Het einde van de tunnel ligt te dicht bij de huidige afrit, waardoor je niet genoeg tijd en ruimte hebt om de afrit te nemen.