De verbreding van de Schipholbrug is een technisch uitdagende klus. Dat komt enerzijds omdat de brug in een snelweg ligt die open moet blijven tijdens de verbreding en op een belangrijke route voor de scheepvaart ligt. Daarnaast is het een bascule brug (brug die open en dicht kan) met twee dekken. Het verbreden van de dekken betekent ook meer gewicht van de dekken, een groter mechanisme om de dekken op en neer te laten en daarom een grotere machinekamer. Johan Veldman is uitvoerder van deze uitdagende klus. Hij vertelt waar hij samen met zijn team op dit moment mee bezig is ter voorbereiding op de verbreding van de Schipholbrug.
Zachte grond
De grond bij de Schipholbrug is veengrond. Veengrond is erg zacht waardoor het inklinken van deze grondsoort lang duurt. Als op deze plek lagen zand gestort zouden worden om de ondergrond te verstevigen (inklinken), dan zou dit te lang duren omdat we de A9 moeten verleggen om ruimte te maken voor het bouwen van het beweegbare deel van de nieuwe brug. Daarom worden in plaats van zand, piepschuimblokken gebruikt (EPS) als fundering. De blokken zijn van stevig geperst piepschuim en kunnen door de manier van plaatsen (als legoblokken), de druk van het verkeer opvangen. Als het piepschuim op de juiste hoogte is, wordt het piepschuim afgedekt zodat er geen water bij komt, er geen kleine stukjes piepschuim los kunnen komen en het materiaal op zijn plek blijft liggen. Vervolgens wordt er grond op gestort en een onderlaag en kunnen we de weg vervolgens asfalteren.
Zand Ouderkerk aan de Amstel
Bij Ouderkerk aan de Amstel wordt wel gebruik gemaakt van zand als fundering van de ondergrond. Daar hebben we voldoende tijd. Per keer wordt maar een halve meter zand aangebracht waarna we 4 tot 6 weken moeten wachten voordat de grond stabiel genoeg is voor de volgende laag.