Laatste ventilator opgehangen in Gaasperdammertunnel

De laatste ventilator in 4 van de 5 tunnelbuizen van de Gaasperdammertunnel is afgelopen week opgehangen. In totaal hangen er nu 117 ventilatoren.

Tijdens de tenderfase (voorbereidingsfase) van de A9 Gaasperdammerweg is de ambitie uitgesproken om binnen dit project de laatste ventilator op te hangen, nog voordat alle beton is uitgehard. Dat is gelukt!

Twee types

In iedere verkeersbuis zijn er 2 types ventilatoren: ingangsventilatoren en tunnelventilatoren. Ingangsventilatoren wegen 1100 kilo en hangen, niet geheel verrassend, aan het begin van de tunnel en kunnen alleen met de rijrichting meeblazen. De ventilator is zes meter lang en heeft een doorsnede van bijna anderhalve meter. De tunnelventilatoren wegen zo´n 700 kilo en kunnen 2 richtingen op blazen. Dat is handig wanneer de luchtstroom omgedraaid moet worden. Bijvoorbeeld bij een calamiteit. Ook dit exemplaar is groot van stuk: 6 meter lang en een doorsnede van een meter.

Bijzondere situaties

Het verkeer dat door de tunnel rijdt, zorgt ervoor dat de luchtkwaliteit in de tunnel voldoende is. Door de rijdende auto’s is er een constante luchtstroming. Alleen in bijzondere situaties wordt de ventilatie aangezet. Bijvoorbeeld bij een lange file. Omdat het verkeer dan niet voor luchtstroming zorgt, worden de ventilatoren aangezet om de uitlaatgassen weg te blazen.

Calamiteiten

Bij een calamiteit met rookontwikkeling in de verkeersbuis, wordt het maximale ventilatievermogen ingeschakeld. De ventilatoren worden dan ingeschakeld in de rijrichting. Automobilisten die achter het ongeluk staan, komen zo nooit in de rook terecht. De luchtstroming die dan ontstaat kan oplopen tot een zeer harde wind.

Aanbrengen, aansluiten en testen systemen

Het werk is nog niet klaar. De laatste 22 ventilatoren in de wisselbaan worden pas aangebracht nadat het dak op de wisselbaan is gemaakt. We brengen ook nog meer systemen in de tunnel aan zoals camera’s en luidsprekers. Daarna sluiten we de systemen aan en begint een lange periode van testen. In 2020 rijdt het verkeer door de tunnel en in 2021 leggen we het park op het dak van de tunnel aan.