Parkbruggen bij de Gaasperdammerweg

De Gaasperdammertunnel verbindt de wijken Gaasperdam en Bijlmermeer. Op het dak van de tunnel komt niet alleen een park, maar ook fietspaden, zodat je makkelijk van de ene kant naar de andere kant kan. Omdat de tunnel hoger ligt dan de omgeving, zijn er aan de noordkant bruggen nodig om de fietspaden op het dak te bereiken. De eerste van vijf parkbruggen wordt inmiddels gebouwd.

Jelle Kok is werkvoorbereider bij aannemerscombinatie IXAS en weet meer van de parkbruggen. ‘We zijn nu bezig met de parkbrug van het Reigersbospad in het Nelson Mandelapark. Die brug wordt het oogappeltje van het park. Daarnaast komt er wat verderop nog een brug in het Nelson Mandelapark, 2 bruggen in de K-buurt: parkbrug Kelbergenpad en parkbrug Nellesteinpad en een brug in de buurt van de afslag S113, de parkbrug Gaasperparkpad.’ In totaal zijn er straks meer fietspaden over de tunnel dan bruggen, want niet voor ieder fietspad is een brug nodig.

Bouwmethode

De brug bij het Reigersbospad wordt op een andere manier gemaakt dan de andere bruggen, weet Jelle. Hij legt uit hoe het werk gaat. ‘De brug steunt aan beide uiteinden op een landhoofd en steunt verder op 5 betonnen kolommen. De brug wordt ongeveer 125 meter lang. De steunpunten bouwen we eerst. Daarna zetten we de hele brug in de steigers en bekisting en storten we in een dag het beton voor de dekken van de brug. Het voordeel van deze methode is dat we een grotere overspanning kunnen maken.’

Jelle vertelt ook hoe de andere 4 bruggen worden gemaakt. ‘Voor die bruggen maken we een betonnen fundatie en daarop leggen we een stalen brugdek met langsliggers en dwarsliggers. Daarop leggen we vervolgens houten of composieten planken.’

Boren of heien

Bij de parkbruggen Nellesteinpad en Kelbergenpad worden voor de fundering buispalen gebruikt in plaats van heipalen. Dat scheelt aanzienlijk in de geluidsoverlast voor omwonenden. Jelle: ‘Boorpalen boor je in de grond, met een machine met draaiende kop. Je brengt dan al draaiend een stalen buis met punt de grond in. Daar zit een wapeningskorf in, waar later beton wordt ingestort. Heipalen zijn palen waar van tevoren al beton en wapening is ingebracht en die met veel gewicht in de grond geslagen worden. Dat kan een vervelend geluid opleveren.

Altijd naar de overkant

Tijdens het werk aan de parkbruggen kan je altijd nog naar de overkant. Het toekomstige Nellesteinpad en Kelbergenpad liggen dicht naast elkaar. Sinds de start van de bouw van de tunnel is het Kelbergenpad afgesloten en maken fietsers en voetgangers gebruik van het Nellesteinpad. IXAS wil de twee parkbruggen tegelijkertijd bouwen ‘Daarom leggen we eerst een bypass om het bestaande Nellesteinpad, vertelt Jelle. ‘Dan kunnen we daar het huidige fietspad opruimen, zo is er ruimte voor de nieuwe brug en kun fietsers en voetgangers veilig langs ons werk. De bypass kan blijven liggen tot beide bruggen klaar zijn en daarover gefietst kan worden.’

Niet te steil

Als de bruggen straks klaar zijn voor gebruik, moeten ze niet te steil zijn, want dat fietst niet fijn. Er moet wel een behoorlijk hoogte overbrugd worden. Jelle: ‘Daarom maken we sommige bruggen wat langer en zetten we ze schuin ten opzichte van de tunnel, dat zorgt voor een lager hellingspercentage.’