De Gaasperdammertunnel is sinds maandagochtend 23 november 05.00 uur helemaal open voor verkeer. Al het verkeer op de A9 Gaasperdammerweg rijdt nu door de tunnel. Als laatste ging vandaag de tunnelbuis open voor lokaal verkeer richting Diemen.
Voor de tunnel helemaal open kon is er afgelopen weken hard gewerkt om alle wegen op de tunnel aan te laten sluiten, onder andere bij het verkeersplein op de Gooiseweg. Bekijk hier meer foto’s.
De oude A9 is vanaf nu niet meer in gebruik en wordt de komende maanden helemaal afgebroken.
Park op tunneldak
Op het dak van de tunnel zijn we al begonnen met het aanleggen van het park dat de wijken Bijlmermeer en Gaasperdam met elkaar verbindt. Bovendien verbetert de luchtkwaliteit in deze wijken na opening van de tunnel en is er minder geluidsoverlast waardoor de leefbaarheid verbetert. Het ontwerp voor de inrichting van het park is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de gemeente Amsterdam en betrokken bewoners. Het park moet eind 2021 klaar zijn, begin 2022 planten we nog een aantal bomen. Op het dak van de tunnel komen ook ruim 5.000 zonnepanelen die stroom leveren voor onder meer de verlichting en de matrixborden.
Unieke tunnel
De Gaasperdammertunnel is met 3 kilometer de langste landtunnel van Nederland. De tunnel bestaat uit 5 tunnelbuizen met in totaal 11 rijstroken, waaronder een wisselstrook, en heeft als enige Rijkstunnel in Nederland op- en afritten halverwege de tunnel. In de tunnel ligt lichtgekleurd asfalt. Het witte grind in het asfalt reflecteert de verlichting in de tunnel waardoor de ledverlichting minder fel hoeft te branden.
De wisselstrook voor in de spits gaat in 2026 open, als de uitbreiding van de A9 tussen knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht is afgerond.