Spoorbrug Muiderberg klaar voor de oversteek

In de avond en nacht van 6 op 7 mei is het zover: de 255 meter lange, 55 meter hoge en circa 8.400 ton wegende nieuwe spoorbrug Muiderberg wordt schuin over de A1 gereden en op tijdelijke steunpunten geplaatst. Verkeer zal hiervan veel hinder ondervinden: de A1 wordt in beide richtingen afgesloten. Ook lokale wegen zijn afgesloten. Het verrijden is te volgen via een livestream op dit online bezoekerscentrum. Publiek kan helaas niet op locatie naar de brug komen kijken. In dit artikel alle achtergronden en praktische informatie.

De bouw tot nu toe

De brug is sinds 2014 in aanbouw. Een staalfabriek in België maakte de onderdelen. Deze werden in 2015 met speciaal vervoer naar de bouwplaats in Muiderberg vervoerd. Daar verschenen blauwe hulptorens die het bouwwerk ondersteunden terwijl de onderdelen in elkaar werden gelast. In oktober 2015 bereikte de brug zijn hoogste punt: de middenboog werd erin gehesen. Inmiddels bevat de brug net zo veel staal als de Eiffeltoren, en is hij 11 meter langer dan de London Bridge. Hij heeft een gewicht van circa 7.600 personenauto’s. Bekijk deze animatie voor de complete verplaatsing van de brug.

Rijden voordat brug te zwaar wordt

In de avond en nacht van 6 op 7 mei komt de spoorbrug in beweging met behulp van speciale voertuigen: Self Propelled Modular Trailers (SPMT’s). De rit van ongeveer 400 meter gaat van de bouwplaats schuin de A1 over. Het bouwwerk komt vervolgens op tijdelijke steunpunten te staan vlak naast de huidige spoorbrug. Dan is de brug nog niet klaar. De maanden erna wordt hij afgebouwd: onder andere wordt beton gestort. Als dit al op de bouwplaats was uitgevoerd, was de brug te zwaar geweest om te vervoeren. Eind augustus wordt de oude spoorbrug verwijderd en de nieuwe brug op het spoor aangesloten. ProRail, die betrokken is bij de bouw, wordt dan eigenaar en beheerder.

Verstevigen ondergrond

Het grote gewicht van de brug was een complexe opgave: de ondergrond van de baan waarover de brug naar de tijdelijke steunpunten zal rijden (de ‘rijloper’), moest verstevigd worden. Anders zou de brug tijdens het verrijden kunnen wegzakken en uit balans raken. Om zeker te zijn dat de operatie succesvol zal verlopen, heeft Rijkswaterstaat een team van specialisten van de TU Delft gevraagd te toetsen of de rijloper voldoet en om de plannen voor de uitvoering te beoordelen.

Stampertje_140416

Supersterk asfalt

De afgelopen weken is hard gewerkt aan het verstevigen en vlak maken van de rijloper. Drie weekenden was de A1 deels dicht om het asfalt eraf te halen, grond te verwijderen, verbeterde fundering en nieuw zand aan te brengen. Vervolgens stampte een speciale machine met een stalen voet van 16.000 kilo het zand de grond in. De rijloper kreeg supersterk asfalt dat ook voor containerterminals en landingsbanen wordt gebruikt. De baan is nu zo sterk dat er als het ware een vliegtuig op kan landen.

244 assen en 976 wielen

De partij die het verrijden verzorgt, een onderaannemer van bouwcombinatie SAAone, heeft veel ervaring met het verplaatsen van grote objecten met SPMT’s. Zo hebben ze grote, zware offshore platformen verreden in het buitenland en de brug over de Waal bij Nijmegen opgehesen en ingevaren. Voor de spoorbrug worden SPMT-karretjes vanuit Noorwegen, Engeland, Frankrijk, België en Nederland aangevoerd naar Muiderberg en daar in elkaar gezet. In totaal zullen aan de kop en staart twee trailers staan met elk 244 assen met in totaal 976 wielen. De motoren hebben een vermogen van in totaal circa 5.000 pk. Dit is relatief weinig voor zo’n zwaar object, maar de brug hoeft niet snel te rijden waardoor dit aantal pk’s volstaat.

Verkeershinder tijdens verrijden

Het verplaatsen van de spoorbrug brengt grote verkeershinder met zich mee. Om de operatie veilig te kunnen uitvoeren wordt de A1 tussen knooppunten Diemen en Muiderberg afgesloten in beide richtingen van vrijdag 6 mei 20.00 uur tot zaterdag 7 mei 12.00 uur. Ook de verbindingsweg A6/A1 van Almere naar ’t Gooi is afgesloten. Verkeer wordt omgeleid via de A2, A12 en A27. Ook een deel van de lokale wegen is afgesloten van vrijdag 6 mei 19.00 uur tot zaterdag 7 mei 12.00 uur. Omwonenden van de spoorbrug worden in de week van 25 april per brief geïnformeerd en ontvangen een pas die aan hen vrijstelling verleent om langs afsluitingen in hun directe omgeving te gaan.

Reizen met openbaar vervoer

Er is geen treinverkeer gedurende het weekend waarin de spoorbrug wordt verreden. NS zet bussen in. De reguliere busdiensten hebben mogelijk een aangepaste route. Kijk vanaf 10 dagen van tevoren op de websites van de vervoerders voor actuele reisinformatie ns.nl en connexxion.nl

Kijk naar de livestream, kom niet naar de brug

Uit veiligheid wordt de omgeving rond de spoorbrug afgesloten, zowel voor gemotoriseerd verkeer als voor fietsers en voetgangers. Het is helaas voor publiek niet mogelijk om naar het verrijden van de brug te kijken op locatie. Wel verzorgt Rijkswaterstaat een livestream die op vrijdag 6 mei te zien is vanaf 20.00 uur op bezoekerscentrum.rijkswaterstaat.nl. De NOS en andere media zullen ook aandacht aan de spoorbrug besteden.

Veiligheid gaat voor alles – mogelijk uitstel van operatie

Veiligheid gaat voor alles bij Rijkswaterstaat en aannemerscombinatie SAAone. Als niet alle condities voor een succesvolle verplaatsing op orde zijn, dan wordt de operatie uitgesteld. Een van die condities zijn bijvoorbeeld de weersomstandigheden: bij te veel wind wordt de operatie verplaatst naar de nacht van 7 op 8 mei. En als het dan nog niet door kan gaan, wordt het de nacht van 13 op 14 mei.

Video’s

Bekijk onderstaande video’s over de bouw van de brug:

-Kijk hier reportage inhijsen middenstuk spoorbrug Muiderberg;

-Kijk hier Spoorbrug Muiderberg: bouwen en verplaatsen over de A1;

-Kijk hier nieuwe spoorbrug Muiderberg (deel 1);

-Kijk hier nieuwe spoorbrug Muiderberg (deel 2);

-Kijk hier nieuwe spoorbrug Muiderberg (deel 3).

Wie werkten mee aan de brug tot nu toe?

Opdrachtgever – Rijkswaterstaat

Eigenaar en beheerder na oplevering – ProRail

Aannemerscombinatie – SAAone (Hochtief, VolkerWessels, Boskalis, DIF)

Architectonisch ontwerp – Zwarts & Jansma Architects

Technisch ontwerp – IV-Infra

Staalbouw – Victor Buyck Steel Construction

Realisatie rijloper – SAAone, Cofra

Transport over A1 – Sarens