Ontwerpen A1/A6 deel 1: ‘De ontwerpen dragen bij aan een rustig beeld’

‘De bouwwerken in de A1/A6 ontwierpen we zo dat er voor de automobilist en de omgeving een rustig beeld is. Het landschap overheerst’, vertelt Michel Heesen van architectenbureau Zwarts & Jansma. In een serie van 8 verhalen vertelt hij over de uitgangspunten in het ontwerp van de nieuwe viaducten, fietstunnels, bruggen en knooppunten in de A1/A6. In aflevering 1: het landschap.

80 bouwwerken

Tussen knooppunt Diemen en aansluiting Almere Havendreef komen 80 bouwwerken, van fietstunnels en ecopassages tot grote bruggen. Dat is over een afstand van 25 kilometer relatief veel. Ter vergelijking: op de A1 op de Veluwe kom je op dezelfde afstand misschien 1 bouwwerk tegen. ‘Onze hoofdgedachte bij alle bouwwerken langs de A1/A6 was dat ze niet te veel de aandacht afleiden van het landschap’, vertelt Heesen.

Bombardement aan beelden voorkomen

Om de rust te bewaren, zijn slanke vormen gebruikt en kleuren die wegvallen tegen de Hollandse luchten en de omgeving. ‘Als we voor al die bouwwerken een opvallend ontwerp hadden gemaakt, zou je als automobilist enorm veel informatie te verwerken krijgen. Een bombardement aan beelden. Om dat te voorkomen, hebben we ingetogen ontwerpen gemaakt. We hopen dat mensen de bouwwerken straks als vanzelfsprekend ervaren.’

Dankzij blikvangers weten waar je bent

Op het traject passeert de automobilist straks wel een aantal blikvangers, zoals de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal, het aquaduct bij Muiden, het knooppunt Muiderberg met de spoorbrug en de tweede Hollandse brug waarover je van Noord-Holland naar Flevoland rijdt. ‘Het uitgangspunt van die grote bouwwerken is dat ze niet de aandacht opeisen, maar je vooral helpen het landschap beter te ervaren. Zo heb je vanaf de bruggen nog steeds een mooi uitzicht op het water. En het aquaduct is er niet alleen voor de waterweg, uniek aan dit aquaduct is dat er ook landschap over de snelweg loopt. Tot slot heeft het knooppunt Muiderberg een slanke spoorbrug in een kleur die past bij de Hollandse lucht.’

 

Spoorbrug Muiderberg KW050 0001_feb2014

Artist impression van de nieuwe spoorbrug Muiderberg

Tijdloze ontwerpen en groene geluidsschermen

‘We maken graag dit soort tijdloze, vanzelfsprekende ontwerpen, zonder felle kleuren of overdreven architectonische vormen’, zegt Heesen. ‘Een tijdloos ontwerp betekent ook dat je nadenkt over hoe iets over tien jaar oogt. Een voorbeeld: de betonnen wanden onder de viaducten zijn niet geverfd, maar uitgevoerd in een met kleur vermengd beton. En voor de geluidsschermen zetten we een haag. Het scherm wordt daarmee een groene wand met glas erboven voor meer licht en zicht. Met het groen voorkomen we niet alleen dat de geluidschermen vol graffiti komen te zitten, maar dat het uiteraard weer past in het landschap.’

Verder in deze serie verhalen:

1. Introductie op traject A1/A6: ‘De ontwerpen dragen bij aan een rustig beeld’
2. Knooppunt Muiderberg en spoorbrug: ‘We helpen automobilisten met kiezen’
3. Fietstunnels kruisen de snelweg : ‘Lichte fietsroutes, die passen in de omgeving’
4. Ruim 30 viaducten : ‘De verschillende viaducten vormen samen één familie’
5. Tweede Hollandse Brug: ‘Moderne versie van de bestaande Hollandse Brug’
6. Knooppunt Diemen Oostzijde: ‘Een betonnen tafel met een laken van asfalt’
7. Brug over het Amsterdam-Rijnkanaal: ‘Nieuwe brug is ondergeschikt gemaakt’
8. Aquaduct Muiden: ‘Aquaduct Vechtzicht respecteert het uitzicht op omgeving’