Niet voor een groep mensen, maar voor een camera in een lege studio. Zo vertelden Marcel Hoogsteder van Rijkswaterstaat en Hanneke Blok van aannemerscombinatie IXAS op 31 maart over de laatste stand van zaken rond de A9 Gaasperdammertunnel.
Vanuit huis keken ruim 300 mensen mee. 80% van de kijkers vulde achteraf de enquête in. 85% gaf het webinar een 8 of hoger en 94% vond het webinar een goede manier van het overdragen van informatie. De komende week beantwoorden we de vragen die niet tijdens het webinar zijn beantwoord, of die daarna zijn gesteld. Heeft u het webinar gemist? Geen probleem, we praten u hierbij. En u kunt het webinar ook nog terugkijken.
Het was even schakelen, toen we vanwege de maatregelen om het coronavirus in te perken geen informatiebijeenkomst konden organiseren. Ondanks het coronavirus gaan de werkzaamheden aan de A9 Gaasperdammerweg wel door. Uiteraard houden we ons daarbij aan de richtlijnen van het RIVM.
Als alles volgens planning verloopt en als er in deze onzekere tijd genoeg tunneloperators zijn om de tunnel te bedienen, gaan de twee noordelijke tunnelbuizen van de Gaasperdammertunnel open voor het verkeer rond het weekend van 24 mei. Later in het jaar volgen de twee zuidelijke buizen. De vijfde buis, de middelste buis voor de wisselbaan, opent als ook het aansluitende project (A9 Badhoevedorp – Holendrecht) klaar is. Dit is naar verwachting in 2026.
(Update 14 mei 2020: De gefaseerde openstelling van de Gaasperdammertunnel wordt uitgesteld naar begin juli 2020. Door de beperkende maatregelen rondom het coronavirus kost onder andere de opleiding van wegverkeersleiders meer tijd dan gepland.)
Terugblik
Marcel vertelde eerst wat er de afgelopen periode allemaal is gebeurd. Zo vroegen we de openstellingsvergunning aan. Zonder vergunning mag de tunnel überhaupt niet open. De tienjarige Bram kwam op bezoek in de tunnel en we organiseerden een cursus voor automobilisten uit de omgeving van de tunnel met tunnelangst.
Langbroekdreef
Speciale aandacht had Marcel tijdens het webinar voor de Langbroekdreef. In de nieuwe situatie bestaat de afrit naar de S113 (afrit 1 Weesp) voor verkeer komend vanaf knooppunt Holendrecht namelijk niet meer. Verkeer kan dan gebruikmaken van de op- en afritten S112. Om dat op te vangen leggen we in juni extra opstelstroken aan. Uit een visualisatie blijkt dat de reistijden en wachtrijlengtes daardoor sterk afnemen.
Animatie openstelling
De openstelling van de tunnel gebeurt in fases. Eerst gaan de rijstroken richting knooppunt Holendrecht open, later de rijstroken richting knooppunt Diemen. In deze animatie leggen we uit wat de fases precies inhouden.
Werkzaamheden
Hanneke vertelde vervolgens welke werkzaamheden er nog aankomen dit jaar. Zo zijn we bijna klaar met het plaatsen van een damwand bij Kantershof en met het aanbrengen van bitumen en split op het tunneldak.
Daarna moeten we nog een viaduct bouwen aan de westkant van de tunnel, de kant van IKEA en moeten we de zuidelijke brug over de Gaasp afbouwen. Daar is pas plek voor als het verkeer richting knooppunt Holendrecht door de tunnel rijdt. Dan kunnen we de rijstroken op de huidige A9 gebruiken als werkterrein.
Wilt u de presentatie nog eens zien dan kan dat. Heeft u nog vragen? Stel ze dan via Facebook, Twitter of 08008002@rws.nl