Foto’s verbreding bij Amstelveen
In januari is VeenIX bezig met de voorbereidingen van de ingebruikname van de bypass op 20 februari. Er wordt fundering van de rijbaan aangelegd en de bypass wordt geasfalteerd. Bij de Sierkade is de tijdelijke brug ingehesen als onderdeel van de bypass.
Onze luchtfotograaf is weer op pad gegaan. Dit geeft een goed beeld van de voortgang van de verbreding en verdiepte aanleg van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht.
We werken op veel plekken tegelijkertijd. Hieronder een overzicht van verschillende werkzaamheden in oktober.
Viaduct Keizer Karelweg
Vanaf 17 oktober tot en met 4 november heeft VeenIX het grootste tijdelijke viaduct van Nederland ingehesen, over de Keizer Karelweg in Amstelveen. Het dek bestaat uit 39 liggers en is 94,5 meter lang en 34 meter breed. Het viaduct is onderdeel van de bypass (tijdelijke rijstroken aan de zuidzijde van de A9). Medio februari wordt het viaduct in gebruik genomen.
Oude Dorp
Ter hoogte van het Oude Dorp is grond afgegraven voor de aanleg van de bypass. De bypass komt op ongeveer dezelfde hoogte te liggen als de huidige A9 en wordt medio februari in gebruik genomen. In totaal is er 60.000 kuub grond afgegraven voor de bypass. Dat zijn 6.000 vrachtwagens.
Schipholbrug
Bij de Schipholbrug worden werkplatforms aangelegd. Hier komen straks de bouwmachines zoals hijskranen op te staan.
bypass
Bij het viaduct Bleekerskade, ter hoogte van het Amsterdamse Bos, wordt een tijdelijke hulpbrug gebouwd waarop de bypass komt te liggen.
We werken op veel plekken tegelijkertijd Hieronder een overzicht van verschillende werkzaamheden in september.
Keizer Karelweg
Bij de Keizer Karelweg in Amstelveen worden voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd om straks de liggers van het tijdelijke viaduct te plaatsen. Het tijdelijke viaduct is onderdeel van de bypass (tijdelijke rijstroken aan de zuidkant van de A9).



Schipholbrug
Bij de Schipholbrug is VeenIX bezig met de fundering van de verbreding van de brug aan de zuidkant van de A9.


Beneluxbaan
Eind september is ter hoogte van Beneluxbaan in Amstelveen een nieuw portaal geplaatst van 62 meter breed! Dit is een definitief portaal. Op locaties waar de definitieve portalen geplaatst kunnen worden, wordt dit gedaan. Het ‘oude’ portaal is verwijderd.






Amstelweg
De Amstelweg in Ouder Amstel is verlegd en opnieuw geasfalteerd.

Onze luchtfotograaf is weer op pad gegaan afgelopen maand. Dit levert weer mooie beelden op van de voortgang van de verbreding en verdiepte aanleg van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht.
Bij de Schipholbrug zijn de voorbereidende werkzaamheden voor de verbreding in volle gang. De witte blokken op de foto is EPS (piepschuim). Dit wordt gebruikt bij de fundering van de landhoofden (deel waar het brugdek de wal raakt) van de Schipholbrug.
De ondergrond van de bypass (tijdelijke rijstroken aan de zuidzijde van de A9) in Amstelveen is vanuit de lucht goed zichtbaar. Op een aantal locaties, zoals bij het Oude Dorp, moet een deel van het zand nog afgegraven worden. Op andere locaties wordt juist grond gestort om de ondergrond te laten inklinken zodat het stevig genoeg is voor de tijdelijke rijstroken. Ook de contouren van het tijdelijke viaduct over de Keizer Karelweg zijn goed zichtbaar
Het geluidscherm tussen de Amsterdamseweg en het Kazernepad is afgelopen week verwijderd om ruimte te maken voor de bypass. Ter vervanging van het scherm, is een dubbele rij containers geplaatst parallel aan de Middeldorpstraat.
Ook is VeenIX bezig met het aanbrengen van onderwaterbeton voor de tijdelijke pompkelder langs de Middeldorpstraat. Op de foto is een duiker te zien. De duiker plaatst schotels op de palen waar omheen het onderwaterbeton gestort is, zodat het onderwaterbeton stevig vast om de palen ligt. Hierna wordt het water weggepompt.
In juni is er weer hard gewerkt aan de A9 tussen knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht. Onder andere aan de Schipholbrug en aan de bouw voor het tijdelijk viaduct van de Keizer Karelweg.
Schipholbrug
Om aan de Schipholbrug te kunnen werken, moet aannemer VeenIX vier tijdelijke werkplatformen bouwen in het water van de Ringvaart. Die platformen rusten op palen die momenteel geplaatst worden. Die palen worden schuin geplaatst. Wanneer de paal schuin staat, is het grondoppervlak onder de paal groter en kan het geheel meer kracht opnemen. Dat vergroot de stabiliteit van de constructie.
De Schipholbrug wordt naar beide kanten toe verbreed. Dit gebeurt eerst aan de zuidkant en daarna aan de noordkant. Het verkeer zal al gedurende de bouw over de uitbreiding aan de zuidzijde rijden. Zo ontstaat ruimte om aan de noordkant van de brug te werken. Het verkeer rijdt dan tijdelijk met zes rijstroken over de nieuwe zuidelijke uitbreiding en over het zuidelijke bestaande dek. In juni is gestart met het plaatsen van de palen waarop de verbreding aan de zuidzijde komt te rusten.
Keizer Karelweg
Er wordt deze zomer hard gewerkt aan de verbreding en verdiepte ligging van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht.
Zo werkte aannemer VeenIX hard aan de tijdelijke bruggen voor de Amsterdamseweg en het Kazernepad en de nieuwe inrichting van het kruispunt bij de Keizer Karelweg.