Uniek park op tunnel Gaasperdammerweg

Bovenop de Gaasperdammertunnel leggen we een park aan. Met een flink oppervlak en hoogteverschillen tot 9 meter een uniek project. De architect vertelt over de plannen en wat dit voor de omgeving betekent.

Het breedste aquaduct van Europa

Onder de Vecht bij Muiden bouwen we het breedste aquaduct van Europa. Dit is 65 meter lang en telt in totaal 12 rijbanen. Een enorme klus. De vormgever van Rijkswaterstaat legt uit hoe we te werk gaan. Hij staat aan de Weesperkant van de rivier.

Zand opspuiten, hoe werkt dat?

Over de A1 loopt een enorme pijplijn. Deze gebruiken we om ruim 4 miljoen m3 zand te verplaatsen van het IJmeer naar de locatie van een nieuw stuk A1. De aannemer legt uit hoe dit werkt.

Een terugblik op 75 jaar snelweg in Nederland

Tussen Voorburg en Zoetermeer werd op 15 april 1937 de eerste snelweg van Nederland geopend. In 2012 hadden we zo’n 2.500 kilometer snelweg in Nederland waar dagelijks enkele miljoenen automobilisten gebruik van maken.

Geschiedenis Gaasperdammerweg

Provinciale stadsautoweg

De Gaasperdammerweg is aangelegd op het tracé van de voormalige Oost Bijlmer, een weg die liep langs de zuidelijke ringdijk van de Bijlmermeer. In de oorspronkelijke plannen zou deze weg een provinciale stadsautosnelweg worden, als vervanging van de door de woningbouw van de Bijlmermeer onderbroken oude provinciale weg Ouderkerk – Diemen.

 

Zwaarbelaste verbinding

Het intensieve gebruik van de Gaasperdammerweg komt omdat de A6 tussen de knooppunten Holendrecht en Muiderberg nooit is aangelegd en de voltooiing van de Ring Amsterdam nog tot 1990 op zich liet wachten. Op dit moment vormt de Gaasperdammerweg als ware het een tweede ringweg, een zwaarbelaste verbinding door de Zuidoostelijke stadsdelen van Amsterdam.

Het verhaal van de gemeente Diemen

Peter van de Mortel werkt op de Afdeling Ruimtelijke Ordening van de gemeente Diemen. Als wij toch aan de slag gingen bij viaduct Ouddiemerlaan en langs de A1, dan wilde de gemeente graag meedenken over de aanpassingen.

Het verplaatsen van de Vechthoeve

In de timelapse zie je hoe de houten kringenwetboerderij uit 1899 over land en water wordt vervoerd. De Vechthoeve is in zijn geheel verplaatst, zodat we de A1 kunnen verleggen.

 

Kunstwerk of viaduct?

Bruggen, tunnels, sluizen en viaducten – in vaktaal heten dit soort bouwwerken ‘kunstwerken’. Niet voor niets, want het zijn ware architectonische hoogstandjes. We passen meerdere kunstwerken aan over het hele trace. Het viaduct over de Weteringweg bij Diemen langs de A10-Oost was als eerste kunstwerk aan de beurt. Hoe gaat dat in zijn werk en wat is daarvoor nodig?

Trillen voor minder geluidsoverlast

“Allereerst sluiten we één of meerdere rijstroken af, zodat het verkeer veilig kan doorrijden en wij veilig kunnen werken. Aan de zijkant van het viaduct leggen we eerst een fundering aan voor de verbreding. De fundering kan bestaan uit betonnen of stalen buispalen of damwanden. Vervolgens wordt de damwand in de grond gebracht door te heien, trillen of drukken. Bij de Weteringweg kozen we voor trillen, omdat trillen minder geluidsoverlast geeft dan heien. Een trilblok brengt de wand in trilling. Hierdoor verliest de onderliggende grond zijn draagkracht en de wand zakt onder het gewicht van het trilblok en het eigen gewicht de grond in. In ongeveer 3 weken tijd trillen we de 30 meter lange buispalen van de wand tot zo’n 28 meter onder NAP de grond in.”

Liggers van 30 ton per stuk

“Als al dat staalwerk diep in de grond zit, maken we aan beide kanten een betonnen steun, een landhoofd, op de wand. Daar bovenop plaatsen we met een mobiele kraan betonnen liggers. Deze liggers zijn zo’n 25 meter lang en wegen 30 ton per stuk. Op de liggers komt een laag beton, als ondergrond voor het asfalt dat wordt aangebracht voor de verbreding. We passen langs het traject A10-Oost/A1 14 kunstwerken aan en bouwen 3 nieuwe. 1 betonnen ligger weegt 30.000 kilo. Voor de aanpassing van alle kunstwerken zijn 165 liggers nodig.”

Compensatie voor bomen A10-Oost

Het is bijna onvermijdelijk bij een groot project als de weguitbreiding van de A10-Oost en de A1 Diemen. Om ruimte te maken voor de nieuwe weg moesten we bomen kappen. Het goede nieuws is dat Rijkswaterstaat een nieuwe boom plant voor elke boom die verdwijnt. Langs de A10-Oost is het eerste nieuwe groen inmiddels verschenen.

 Herplanten met iepen, eiken en populieren

“Bomen kappen vermijden we zo veel mogelijk. Toch kunnen we er niet omheen om bomen te rooien. De exemplaren die we konden sparen, hebben we laten staan. Voor elke gerooide boom komt een nieuwe terug, het liefst zo dicht mogelijk in de buurt van het tracé van de A10-Oost en A1 Diemen. Dat is de kern van het zogeheten herplantplan. Hierin staat waar nieuwe aanplant plaatsvindt, om hoeveel bomen het gaat en welke soorten het zijn. Er komen meer bomen terug dan we hebben gerooid. Het gaat om meer dan 1.000 stuks. Denk aan iepen, eiken en populieren.”

Meer nieuwe dan gekapte bomen

“Bij de herplant houden we rekening met de wensen van de gemeenten Amsterdam, Ouder-Amstel en Diemen. Amsterdam heeft bijvoorbeeld als voorwaarde gesteld dat Rijkswaterstaat ook kijkt naar de leeftijd van de bomen. Voor een boom van 30 jaar oud – de gemiddelde leeftijd van de bomen in het gebied – moet een even oud exemplaar terugkomen. Dat is met herplant moeilijk te realiseren. Daarom stelt de gemeente Amsterdam voor dat we voor elk ouder exemplaar een aantal jongere bomen terugplanten. Hierdoor komen er zelfs meer bomen terug dan we hebben gekapt.”

 Klimop voor geluidsschermen

“In het voorjaar van 2013 heeft Rijkswaterstaat langs de A10-Oost bij Ouder-Amstel het eerste groen aangeplant. Ook de achterkant van de nieuwe geluidsschermen voorzien we van een groene laag: hier planten we hedera’s, een klimop. Dan kijken de bewoners achter de nieuwe schermen uit op groen in plaats van glas.”