Open dag aquaduct en Spieringbrug

‘Wat leuk dat we eindelijk eens achter die hekken mogen kijken’, zo reageerden de meeste bezoekers afgelopen zaterdag tijdens de open dag van het aquaduct en de Spieringbrug in Muiden. Medewerkers van bouwcombinaties SAAone en Dekker Ooms legden uit wat er te zien was op de bouwplaatsen. En ze vertelden hoe het aquaduct en de Spieringbrug worden gebouwd.

Op de machinekamer van de Spieringbrug

De open dag was alleen voor direct omwonenden en vooraf al een groot succes. In 2 dagen meldden zich meer dan 150 mensen aan. De 100 snelste aanmelders stonden zaterdag op het uitkijkpunt naast de bouwput van het aquaduct en op het dak van de machinekamer van de Spieringbrug. Ze konden zien waar de Spieringbrug straks komt te liggen en welke route het lokale verkeer dan aflegt. ‘Toch wel een gek idee’, zei een van de bezoekers. ‘Dat we nu op de plek staan waar straks de auto’s rijden.’

Kijkje in de bouwput

Vanaf een uitkijkpunt keken de bezoekers de 14 meter diepe bouwput van het aquaduct in. ‘Een geweldige ervaring, want wat een indrukwekkend bouwwerk’, vertelde een van de aanwezigen. ‘Ik ben blij dat ik eindelijk eens kan zien waar al die herrie vandaan komt. De afgelopen maanden begonnen de heiwerkzaamheden steeds al om 7 uur ’s ochtends. Gelukkig hoor ik net dat ze een heel eind zijn met het heien en dat ze er voorlopig even mee stoppen. Er zitten nu bijna 4200 palen in de grond. In totaal zijn er 5300 palen nodig, maar die laatste 1100 gaan pas volgend jaar de bodem in.’

Regen van enthousiaste reacties

Aan het einde van de rondleidingen regende het enthousiaste reacties. ‘We hebben al onze vragen over de bouw en de bijbehorende overlast kunnen stellen’, zeiden 2 buurvrouwen. ‘Als we de volgende keer last hebben van de herrie, dan weten we tenminste wat er hier gebeurt.’

Zelf ook die enorme bouwput bekijken?

Wilt u ook wel eens aan de rand van het breedste aquaduct van Europa staan en die enorme bouwput bekijken? Hou dan dit online bezoekerscentrum in de gaten, binnenkort kunt u zich hier aanmelden voor rondleidingen.

 

We bedanken Marcel Steinbach voor zijn mooie foto’s en de input voor dit artikel.

 

Achter de voordeur van de Vechthoeve

450 mensen grepen tijdens de Open Monumentendag van 13 september hun kans om binnen te kijken in de Vechthoeve, oftewel het Pippi Langkoushuis. Op 6 december 2013 tilden we deze oude boerderij in zijn geheel op om ruimte te maken voor de A1. Veel mensen waren benieuwd hoe de nieuwe stek eruitzag.

Omfietsen om binnen te kijken

‘Het huis verkeert in goede staat, ondanks zijn verhuizing’, vertelt 1 van de bezoekers enthousiast. En iemand anders zegt: ‘We zijn hiervoor expres een stuk omgefietst. Het was toch mooi weer en we waren benieuwd hoe het huis er vanbinnen uit zou zien.

Rondleidingen over de geschiedenis

Het was de 1e keer dat het huis was opengesteld voor publiek. Medewerkers van de Dienst Landelijk Gebied (DLG) en gemeente Muiden gaven tussen 10.00 en 17.00 uur rondleidingen over de geschiedenis van het houten huis. Ze vertelden hoe het meer dan 100 jaar geleden werd gebouwd door een zakenman uit Amsterdam. De villa is van hout, omdat het in het schootsveld lag van de Vesting Muiden. Bouwwerken die in het schootsveld lagen, moesten volgens de wet snel in brand gestoken worden als er oorlog uitbrak.

Medewerkers van de Dienst Landelijk Gebied (DLG) en gemeente Muiden gaven rondleidingen over de geschiedenis van het houten huis

Medewerkers van de Dienst Landelijk Gebied (DLG) en gemeente Muiden gaven rondleidingen over de geschiedenis van het houten huis

Originele elementen: plafond van papier-maché

De Vechthoeve deed eerst dienst als buitenverblijf van de oorspronkelijke eigenaar. Later trok zijn zoon – die boer was – in het huis en kreeg het de functie van boerderij. Na verloop van tijd werd het huis verkocht aan de familie van Wees die er tot 2000 woonden. Hoewel het huis intensief bewoond is geweest, bevat het nog originele elementen. Zoals de schouw, glas-in-loodramen en het plafond van papier-maché.

750 meter van de Vesting Muiden

De nieuwe locatie van de Vechthoeve ligt weer aan de Vecht. De Vesting Muiden ligt ongeveer 750 meter verderop. Door de bezoekers van de Open Monumentendag werd deze nieuwe locatie enthousiast geaccepteerd. ‘Prachtig hoe het huis er nu bij ligt. Ik fiets er regelmatig langs en vroeg me altijd af wat er achter de deur zou zijn. Ik ben blij dat ik het nu weet.’

450 mensen bezochten de nieuwe locatie van de Vechthoeve

 

‘Gat’ in vangrail kan mensenlevens redden

Wel eens een vangrail open zien staan? Dan ging het vast om een Calamiteitendoorsteek (CADO). Zo’n doorgang in een vangrail in de middenberm van een snelweg helpt hulpdiensten bij calamiteiten snel van de ene naar de andere rijbaan te komen. Dat scheelt kilometers omrijden. Wie bepaalt waar de nieuwe CADO’s komen bij de verbreding van de A6? En welke plekken zijn geschikt?

CADO’s redden mensenlevens

‘CADO’s kunnen mensenlevens redden’, vertelt Ben van der Zwaag, verkeersspecialist bij politie Flevoland. ‘Ze zorgen er namelijk voor dat hulpdiensten snel hulp kunnen verlenen bij een ernstig ongeluk. Het streven van de politie om bij spoedeisende meldingen binnen 15 minuten ter plaatse te zijn, is zo makkelijker te halen. We gebruiken CADO’s echter alleen bij zogenoemde ‘Prio-1’-incidenten, dus ernstige incidenten als brand en verkeersongevallen.’

Veilige en efficiënte locaties

 Er zijn geen wettelijke regels voor de locatie van CADO’s. Nick Naber, specialist risico’s en veiligheid bij brandweer Flevoland: ‘Samen met Rijkswaterstaat en andere hulpdiensten bepalen we waar ze op de A6 het meest efficiënt en veilig zijn. CADO’s moeten bijvoorbeeld op plekken komen waar hulpdiensten veilig snelheid kunt minderen. De aannemer, die voor Rijkswaterstaat de CADO’s aanlegt, neemt onze eisen mee in zijn plannen.’

Voorbeeld geschikte locatie A6

Een voorbeeld van een geschikte plek voor een CADO op de A6 is volgens Van der Zwaag de rijbaan vanaf Almere Buiten naar Lelystad. ‘Je kunt daar niet meer van de hoofdrijbaan af, je moet dan helemaal naar Lelystad doorrijden en daar weer terug. Als je snel bij een incident wilt zijn, kost dat veel te veel tijd. Daar zijn CADO’s dus zeker nodig.’

Eisen aan locatie CADO verschillend

Elke hulpdienst stelt eigen eisen aan de locatie van een CADO. ‘Wij hebben een vaste kazerne in Almere vanwaar we uitrukken naar de A6’, vertelt Naber. ‘Van daaruit moeten we dus makkelijk naar de oprit, de parallelbaan en de hoofdrijbaan komen. Voor ambulances geldt dat ze snel van en naar het ziekenhuis kunnen rijden.’ Van der Zwaag: ‘De politie is veel onderweg, dus voor ons is het belangrijk dat er voldoende CADO’s beschikbaar zijn. Zo kunnen we incidenten vanaf meerdere plekken snel bereiken.’

Zien hoe een CADO werkt? Bekijk dit filmpje van de CADO-ontwerper.

 

Preventief schade monitoren? 5 vragen en antwoorden

Rijkswaterstaat gaat zorgvuldig te werk bij het uitvoeren van grootschalige wegenbouwprojecten. Om schade aan de omgeving door werkzaamheden te voorkomen, brengt Rijkswaterstaat de schaderisico’s bij dit soort projecten al in een vroeg stadium in beeld. Ook worden werkzaamheden gemonitord. Dit doen we momenteel onder andere bij werkzaamheden aan de A9 Badhoevedorp – Holendrecht. Hoe werkt schademonitoring en waarom doen we het? 5 vragen én antwoorden op een rij.

1. Waarom wordt schade gemonitord?

Rijkswaterstaat is opdrachtgever van wegenbouwprojecten en aanspreekpunt voor schade voor de omgeving. Daarbij willen we dat bewoners zo weinig mogelijk last hebben van werkzaamheden in hun buurt. Ook willen we voorkomen dat door werkzaamheden schade aan gebouwen en woningen ontstaat. Schade kan bijvoorbeeld optreden door heien, boringen, bemaling of ophoging van de grond. Rijkswaterstaat laat daarom een onafhankelijk adviesbureau de risicovolle werkzaamheden monitoren. Bijvoorbeeld BouwVisie. Hiervoor worden verschillende monitoringsmiddelen ingezet: inventarisatie en bouwkundige vooropnames, trillingsmetingen, peilbuismetingen en deformatiemetingen (meting of grond verzakt). Bij verhoogde kans op schade door werkzaamheden sturen we bij en treffen passende maatregelen om schade te voorkomen of te beperken.

2. Hoe werkt schademonitoring?

Het adviesbureau inventariseert woningen en andere gebouwen in het gebied rond de werkzaamheden. Op basis van deze inventarisatie en de geplande werkzaamheden, bijvoorbeeld heien of het onttrekken van grondwater, wordt een plan van aanpak voor schademonitoring opgesteld. Vervolgens plaatst het adviesbureau meetapparatuur op en aan geselecteerde woningen en gebouwen en brengt peilbuizen in het terrein aan. Wanneer de ingestelde grenswaarden voor schaderisico dreigen te worden overschreden overlegt Rijkswaterstaat met de aannemer. De aannemer neemt dan maatregelen om schade te voorkomen. Soms worden de werkzaamheden zelfs tijdelijk stilgelegd. Wekelijks is er overleg met de aannemer over de planning van de werkzaamheden. Zo wordt de schademonitoring goed op de werkzaamheden afgestemd en kan de aannemer tijdig maatregelen treffen om schade te voorkomen of te beperken.

3. Welke gebouwen worden gemonitord?

Op basis van het soort werkzaamheden en de inventarisatie en analyse van woningen en gebouwen wordt bepaald welke gebouwen in aanmerking komen voor schademonitoring. Diverse soorten bouwkundige objecten, zoals bedrijfsgebouwen, woningen en flatgebouwen reageren afhankelijk van hun constructie verschillend op werkzaamheden. Ook leeftijd en gebruikte materialen spelen een rol: oude monumentale gebouwen reageren anders op werkzaamheden dan betonnen nieuwbouwwoningen.

4. Welke monitoringsmiddelen zijn er?

Bouwkundige vooropname: deze nulmeting geeft de bouwkundige situatie van het object weer, voorafgaand aan de start van werkzaamheden.
Deformatiemeting: stelt vast óf en hoeveel een gebouw verzakt. Hiervoor worden voor de start van werkzaamheden op de gevel van gebouwen die risico lopen een aantal hoogtemeetpunten aangebracht. Deze leggen de stand van het object vast. Ook worden historische meetgegevens verzameld.
Peilbuismeting: monitort de grondwaterstanden en signaleert tijdig ongewenste verlagingen van de grondwaterstand door werkzaamheden.
Trillingsmeting: signaleert trillingen die mogelijk schade kunnen veroorzaken aan gebouwen, tijdens risicovolle werkzaamheden. Zoals heien, damwanden trillen en zwaar transport.

5. Wat merkt u hiervan als bewoner?

Kast met trillingsmeter bevestigd aan een huis

Kast met trillingsmeter bevestigd aan een huis

Als uw woning risico loopt op schade door bouwwerkzaamheden, en het adviesbureau wil meetapparatuur plaatsen, krijgt u hierover een brief. U moet namelijk zelf toestemming geven voor het plaatsen van meetapparatuur aan uw woning. Geeft u toestemming, dan kan een kastje aan of in uw woning worden geplaatst. Naast de meetapparatuur zit in het kastje een modem die op afstand wordt uitgelezen; eventuele meldingen over overschrijdingen van de grenswaarden komen terecht in een meldkamer. U merkt als bewoner dus niets van de monitoring zelf, behalve het plaatsen en weghalen van het kastje of het wisselen van een accu. Na de werkzaamheden wordt het kastje weer verwijderd en de boorgaatjes vakkundig hersteld.

Schadeloket Rijkswaterstaat

Heeft u vragen over het plaatsen van meetapparatuur of schademonitoring, dan kunt u bellen met 0800-8002. Wilt u schade melden, dan kan dat via dit schadeformulier. U kunt het formulier digitaal invullen, opslaan en mailen naar info@schadeloketsaa.nl

Bianca Remie, adviseur Schademanagement bij de A9BAHO, vertelt hier meer over in een interview.

 

Verkeerscamera A9 Amstelveen

Het duurt nog een aantal jaar voordat er gebouwd wordt aan de verbreding van de A9 bij Amstelveen. Nu staat het verkeer tijdens de spits hier vaak vast. De verkeersinformatiedienst plaatste in samenwerking met Rijkswaterstaat een verkeersobservatiecamera op de Annakerk in Amstelveen. Wilt u voor u op weg gaat checken of het verkeer doorrijdt rond Amstelveen? Neem dan live een kijkje vanuit de toren.

Meer over A9 Badhoevedorp – Holendrecht

De A9 wordt uitgebreid voor vlotte doorstroming tussen Badhoevedorp en Holendrecht om deze economisch belangrijke regio bereikbaar te houden. Naast doorstroming staat ook leefbaarheid hoog op de agenda in dit project. Zo leggen we de snelweg bij het centrum van  Amstelveen verdiept aan om overlast te beperken. Lees meer over het project A9 Badhoevedorp – Holendrecht.

Hoe wordt een aquaduct gebouwd?

Hoe bouwen jullie het aquaduct Muiden zonder lekkage? Deze vraag kregen we binnen via de informatielijn 0800-8002. De vraagsteller had bij de bouwplaats gezien dat de Vecht voor de helft is afgedamd en dat daar werkzaamheden plaatsvinden om 1 deel van het aquaduct te maken. ‘De bouw vindt dus kennelijk plaats in 2 delen’, zei hij. Maar: ‘Hoe worden die delen aan elkaar gekoppeld zonder lekkage van de Vecht?’ We maakten onderstaande infographic om het antwoord op die vraag duidelijk uit te leggen.

Klik om de infographic op groter formaat te bekijken.

Klik om de infographic op groter formaat te bekijken.

Planning

Voorbereidende werkzaamheden voor de bouw van het grootste aquaduct van Europa, zoals heien, startten in september 2013. Van februari 2015 tot en met december 2015 bouwen we de oostelijke helft van het aquaduct (fase 2 en 3). Van januari 2016 tot ongeveer medio 2016 is de westelijke helft aan de beurt (fase 4 en 5). Daarna volgt de afwerking: we brengen bebording en verlichting aan en asfalteren de weg onder het aquaduct. Het aquaduct Muiden wordt naar verwachting halverwege 2016 opengesteld voor verkeer.

 

Lees meer over de werkzaamheden rond knooppunt Muiderberg die startten op 18 augustus.

Veiligheidsnetten spannen over de A1

Op zaterdagmorgen 9 augustus plaatste Tennet stalen kabels en veiligheidsnetten over de A1 ter voorbereiding op het aansluiten van 2 hoogspanningsmasten. Alex Hollemans filmde het en vroeg Adrie van Steenselen van TenneT waarom de veiligheidsnetten worden geplaatst.

Beelden en interview: Het Reportageteam

Bewoners actief betrokken bij herinrichting Bijlmerweide

Het bos in de Bijlmerweide is zo dicht dat je je in een paar minuten buiten de stad waant. Ook kun je er genieten van weides met schapen of zeldzame orchideeën. ‘Vanuit mijn huis kijk ik uit over dit bijzondere gebied’, vertelt Reynout van der Poel, voorzitter van de Adviesgroep Waterberging Bijlmerweide. ‘Ik ben dan ook blij dat het Stadsdeel Zuidoost ons als omwonenden actief heeft betrokken bij de plannen voor een nieuwe inrichting.

Watercompensatie voor de weguitbreiding A9

De Bijlmerweide wordt opnieuw ingericht, omdat er voor de weguitbreiding van de A9 extra opvang moet komen voor 2,7 hectare water. Dat wordt watercompensatie genoemd. Door de weguitbreiding kan het hemelwater niet meer in de bodem infiltreren, het wordt opgevangen en afgevoerd naar bijvoorbeeld sloten en vijvers. Het waterpeil in die sloten en vijvers stijgt daardoor sneller dan voorheen. Met de watercompensatie creëert Rijkswaterstaat extra opvang voor dit water, zodat het waterpeil hetzelfde blijft. Omdat de Bijlmer erg vol is, vindt de watercompensatie voor de A9 in de Bijlmerweide plaats. Rijkswaterstaat financiert de watercompensatie en het Stadsdeel Zuidoost voert de werkzaamheden uit.

In gesprek om bijzondere Bijlmerweide te behouden

De bewoners van de naastgelegen wijken Geerdinkhof en Kantershof zijn erg betrokken bij het gebied. Van der Poel vertelt: ‘Een groep van zo’n 25 buurtbewoners verzorgt zelfs al jaren het onderhoud. Wilgen knotten, hooien, dat soort werkzaamheden. We willen dit bijzondere gebied graag behouden en daarom zijn we al een paar jaar in gesprek met het Stadsdeel Zuidoost en Rijkswaterstaat. Dat begon met ontwerpavonden waarop we reageerden op de schetsen voor het gebied, maar we trokken ook samen met de ontwerpers het gebied in.’

Zelf kiezen: rechte beschoeiing of natuurlijkvriendelijke oevers?

‘De ontwerpers lieten ons meedenken met de plannen’, zegt Van der Poel. ‘Zo konden we zelf het soort oevers kiezen. Daar waren we best snel uit: geen rechte beschoeiing, maar natuurvriendelijke. Dat past beter bij het gebied.’ Een natuurvriendelijke oever loopt schuin af, waardoor hij gedeeltelijk onder water staat. En hij is met riet begroeid, wat goed is voor de biodiversiteit. ‘Ook toen de plannen al klaar waren, werd er naar ons geluisterd. We ontdekten bijvoorbeeld dat er een watergang zou komen in een prachtig dicht bos. Gelukkig kon het Stadsdeel Zuidoost het ontwerp wat aanpassen, zodat de ingreep in het bos minder groot wordt.

Adviesgroep houdt vinger aan de pols

Nu de werkzaamheden zijn begonnen, blijven 12 bewoners betrokken. Deze adviesgroep adviseerde bij de keuze van een aannemer. ‘We wilden graag dat die een ecocertificaat zou hebben. En onlangs drongen we aan op overleg over een eiland dat geheel onder water zou komen te staan. Alle bomen op dat eiland moesten gekapt, terwijl bewoners 25 jaar geleden een roeiboot hadden gehuurd om ze te planten. Gelukkig konden we samen tot een creatieve oplossing komen, waardoor een deel boven water blijft en een aantal bomen blijft staan.’

Goede samenwerking

Van der Poel is tevreden over de samenwerking tot nu toe. ‘Het is fijn dat we als bewoners zo betrokken worden en dat er ook echt naar ons geluisterd wordt. Dat hoeven het Stadsdeel Zuidoost en Rijkswaterstaat niet per se te doen. Ook de contacten met de aannemer lopen goed. Hij gaat in op onze vragen en suggesties. Voor mezelf vind ik het interessant om deze nieuwe wereld te leren kennen. Je kunt me tegenwoordig alles vragen over waterbergingsproblematiek.’

 

Kaartje met de nieuwe inrichting van de Bijlmerweide.

Kaartje met de nieuwe inrichting van de Bijlmerweide (klik op het kaartje om het op groter formaat te bekijken).

Inloopspreekuur Gaasperdammerweg: antwoorden over de werkzaamheden

Elke 2 weken is er een inloopspreekuur over de werkzaamheden voor het verleggen van kabels en leidingen bij de A9 Gaasperdammerweg. Gisteren bracht meneer Blok, bewoner van de Leusdenhof, een bezoek bij het inloopspreekuur in de bouwkeet aan de Loosdrechtdreef.

A9 helemaal inpakken

Inloopspreekuur GaasperdammerwegIk ben benieuwd hoe het er straks allemaal uit komt te zien’, zegt Blok. ‘Ik had wel kleine plaatjes zien staan in de nieuwsbrief, maar daarop kun je het toch niet goed zien. Daarom wilde ik het een keer wat beter bekijken.’ Adviseur Omgevingsmanagement Marcel Floor van Rijkswaterstaat wijst op de kaarten het hele Schiphol-Amsterdam-Almere-traject aan. En gaat daarna in op het project bij de Gaasperdammerweg. ‘We verbreden de A9. Daaroverheen komt een tunnel met een park op het dak. We pakken de A9 daarmee eigenlijk helemaal in. In 2020 merk je er niets meer van dat daar een weg ligt. Maar voordat de aannemer kan starten met die tunnel, moeten alle kabels die daar liggen aan de kant. Dat zijn allerlei soorten leidingen: van glasvezel voor internet, tot een waterleiding van 1 meter doorsnede. De leidingen worden zo veel mogelijk gebundeld. Op 4 plekken gaan ze onder de A9 door, en bij de Loosdrecht- en Langbroekdreef liggen ze parallel aan de verbrede A9.’

Gaten onder de A9 door

Op de 4 plekken worden leidingen de grond in geboord: Bijlmerpleinpad, Kelbergenpad, Nellesteinpad, Kantershof. De leidingen worden daar nu bovengronds in de wijk klaargelegd, zodat die aan elkaar kunnen worden gemonteerd. Floor legt uit: ‘Zo’n boring gebeurt met een hele grote boormachine. Er zijn 3 verschillende machines in omloop voor dit project. Ze boren in een grote boog onder de A9 door. Daarvoor moeten ze een paar keer heen en weer, om het gat groot genoeg te maken voor alle leidingen. Vervolgens trekt de machine de leiding erdoorheen. Na de boringen sluiten de beheerders de kabels en leidingen zelf weer aan en wordt de straat weer in orde gemaakt. Eind september vindt de laatste boring plaats. Daarna halen we de hekken weg waar de leidingen geleden hebben. In het najaar kunnen we beginnen met het aanplanten van de bomen.’

Helemaal duidelijk

Meneer Blok woont vlakbij de Gaasperplas. ‘Er zijn maar weinig plekjes waar je zo mooi woont. Ik kijk zelf niet uit op de werkzaamheden, maar ik kom er wel langs. Daarom wilde ik graag weten wat er gebeurt en hoe het er straks allemaal uit komt te zien. Dat is me nu helemaal duidelijk geworden.’

Meer weten?

Ook vragen over de werkzaamheden? Op woensdag 13 augustus is het volgende inloopspreekuur. U kunt terecht in de bouwkeet op de parkeerplaats bij de camping aan de Loosdrechtdreef tussen 15.30 uur en 17.00 uur.