De eerste buizen van de Gaasperdammertunnel zijn inmiddels geopend. Lokaal en doorgaand verkeer richting knooppunt Holendrecht rijdt door de tunnel. De afgelopen periode hebben we daar al veel over verteld en geschreven. Op deze pagina vind je de belangrijkste verhalen over de opening.
Verschillende fases
De Gaasperdammertunnel ging in 4 fasen open voor verkeer. Daarvoor waren tot november 2020 verschillende afsluitingen nodig.
- In deze animatie zie je hoe die fasen eruit zien.
- En je kan rustig teruglezen wat elke fase betekent.
Fase 4
Op maandag 23 november is er een nieuwe situatie. Het verkeersplein ter hoogte van de S112 Gooiseweg is klaar en al het verkeer rijdt door de Gaasperdammertunnel.
- Voor de laatste fase van de gefaseerde openstelling van de A9 Gaasperdammertunnel zijn tussen zondag 8 november 22.00 uur en maandag 23 november 05.00 diverse afsluitingen nodig.
- In deze animatie zie je hoe de nieuwe situatie op de A9 Gaaserpdammerweg er vanaf 23 november uitziet.
Fase 3
De derde fase startte vrijdag 25 september. In deze fase bouwen we in acht weken het verkeersplein op het dak van de tunnel. Hiervoor verwijderen we de hulpbrug die over de tunnel ligt waardoor de noord-zuidverbinding via de S112 Gooiseweg acht weken niet toegankelijk is.
- Fase 3 bestaat uit 3 onderdelen. Daarvoor zijn afsluitingen en omleidingen nodig.
- Frank Timmer vertelt over de werkzaamheden voor fase 3 en het verkeersplein op de tunnel.
- Lees hier alles over de werkzaamheden die daaraan vooraf gingen en over de nieuwe situatie.
- In deze animatie zie je de situatie op de A9 Gaasperdammerweg die inging op maandag 28 september.
Fase 2
Op 23 augustus ging in de buis voor lokaal verkeer vanuit Diemen afrit 2 S112 Gooiseweg open.
- Lees hier alles over de werkzaamheden die daaraan vooraf gingen en over de nieuwe situatie.
Fase 1
Op 5 juli 13.00 uur gingen de eerste buizen van de Gaasperdammertunnel open.
- In deze animatie laten we zien hoe de nieuwe situatie er vanaf 5 juli uit ziet.
De snelheid in de tunnel is 80 km/h in de buis voor lokaal verkeer en 100 km/h in de buis voor doorgaand verkeer.
Op- en afritten
De opening van de tunnel heeft ook gevolgen voor een aantal op- en afritten. Zo verdwijnt de afrit naar de S113 voor verkeer komend van knooppunt Holendrecht en de oprit S113 voor verkeer komend vanaf knooppunt Diemen is al weg. In dit artikel leggen we uit hoe dat komt.
Verkeer richting Weesp neemt in plaats daarvan afrit 2 Amsterdam-Bijlmermeer en rijdt via de S112 Gooiseweg en de Langbroekdreef naar Weesp. De kruising Gooiseweg/Langbroekdreef wordt daarom aangepast ter bevordering van de doorstroming. Daarover maakten we ook een video.
Nog een verandering: Vanaf de S112 Gooiseweg kan je straks wel de tunnel in rijden, maar je kan niet meer via afrit 3 naar de S111. Daarover lees je meer in dit artikel.
En dan nog dit
En er zijn nog meer artikelen over de opening van de Gaasperdammertunnel geschreven.
- Bekijk de interactieve kaart. De kaart laat de omgeving van de A9 Gaasperdammerweg zien.
- Verkeersmanager Robert Steur legt uit waarom het niet mogelijk is de tunnel in 1 keer helemaal te openen.
- Wat is bijvoorbeeld de invloed van Corona op de opening?
- Wat moet je doen bij een calamiteit in de tunnel?
- En waarom verwachten we wenfiles als de tunnel open is?
- En verkeerspsychologen leggen uit waarom je moet wennen aan de nieuwe situatie op de Gaasperdammerweg.
- Frank Timmer gaat ook nog uitgebreider in op fase 1 en fase 2.
Openingsweekend
Na jaren hard werken was het openingsweekend van 5 juli erg speciaal.
- We werkten het laatste weekend nog hard om alles af te krijgen.
- Daarvoor hebben we de tunnelbouwers in het zonnetje gezet.
- Op zondag kwam minister Van Nieuwenhuizen de tunnel openen.
- Natuurlijk hebben de we foto’s nog.
- En de video