Het lijken wel bollenvelden langs de A1!

Voorlichter Peter Hollaar en omwonende Alex Hollemans nemen regelmatig een kijkje bij de werkzaamheden. Zo ook bij het aquaduct waar het al voorjaar lijkt. De kleurige tapijten geven een vrolijk gezicht langs de A1. De ‘bollenvelden’ liggen er overigens niet specifiek voor de sier. Peter vertelt welke functie ze hebben.

 

 

aquaduct peter

 

 

BOBM-polder terug aan de natuur

De roerdomp, watersnip of scholekster zijn vanaf nu welkom in de BOBM-polder tussen Muiderberg en Naarden. Het nieuwe natuurgebied van 19 hectare hebben we de afgelopen maanden ingericht met waterplassen en riet.

Plicht voor zorg van flora en fauna

De noordelijke Randstad is straks niet alleen beter bereikbaar voor mensen, maar ook voor dieren. Het poldergebied tussen het IJsselmeer en Naardermeer was voorheen grasland. Maar de koeien maakten er plaats voor afwisselende natuur. Adviseur Erik van Langen ziet erop toe dat Rijkswaterstaat niet alleen oog heeft voor infrastructuur. “Het is ook onze wettelijke plicht om voor flora en fauna langs de wegenprojecten te zorgen. Vanzelfsprekend gaat er met de komst van een bredere snelweg een stuk grond verloren, dat vangen we weer op in de nabijheid van het project.”

Ecologische hoofdstructuur

De 19 hectare is geen immens gebied, wel vormt het een schakel in de ecologische hoofdstructuur. Erik: “De verschillende nieuwe plassen met hun begroeide oevers maken het gebied geschikt voor water- en moerasvogels en amfibieën, zoals de ringslang en de meervleermuis. Ook maken we nog vochtig hooiland waar de diverse weidevogels van profiteren. En met een ecopassage onder de A1 verbinden we de polder met het Naardermeer. Dankzij die verbinding en het aanliggende IJsselmeer is de polder nu onderdeel van de ecologische hoofdstructuur in Nederland.”

Zelfs otters en bevers

“Vanwege de rust en ruimte, en natuurlijk omdat ze zich snel en makkelijk verplaatsen, zullen vogels de polder als eerste ontdekken.”, vervolgt Erik. “Maar het is nog niet te zeggen wanneer de eerste dieren er neerstrijken. We zetten geen dieren uit. Alle beesten vinden het gebied spontaan, zodra ze het gebied kunnen bereiken. Als we geluk hebben, kunnen we er straks bevers en otters zien. Bevers zijn jaren geleden uitgezet in de Biesbosch en breiden hun leefgebied gestaag uit. Otters zijn sinds kort gesignaleerd in het nabijgelegen Vechtplassengebied. Hun komst zou een groot compliment zijn voor de nieuwe BOBM-polder. Deze dieren komen namelijk alleen als het water schoon is en er voldoende beschutting te vinden is. Hun komst zou betekenen dat de nieuwe natuur volwassen wordt.”

 

BOBM-polder, april 2015, plassen, hooiland BOBM-polder, april 2015, plassen, hooiland BOBM-polder, april 2015, plassen, hooiland BOBM-polder, april 2015, plassen, hooiland

Halen jullie nu alweer groen weg? Planten jullie ook iets terug?

We halen groen weg om plaats te maken voor de werkzaamheden aan de A9 Gaasperdammerweg. Maar we halen niet zomaar bomen weg. Voordat we daarmee beginnen, kijken we wat de bomen waard zijn. Dat hangt af van de boomsoort, leeftijd, hoogte en dikte. De totale waarde van de bomen is 4,5 miljoen euro. Voor dat bedrag planten we groen in de omgeving terug en een deel storten we in het herplantfonds van de gemeente Amsterdam. 

 

Regelmatig krijgen we vragen van omwonenden over onze werkzaamheden. Hier beantwoorden we de meest gestelde vragen.

Water in bouwkuip aquaduct

Aan beide zijden van de Vecht zijn twee bouwkuipen gecreëerd voor de bouw van het toekomstige aquaduct bij Muiden. Na verloop van tijd bleek dat er water met zand via de bodem in de oostelijke bouwkuip liep. Er is vervolgens besloten om beide bouwkuipen vol te laten lopen met water en het aquaduct af te bouwen met onderwaterbeton.

Vermoedelijke oorzaak

Vermoedelijk is er een ondergrondse verbinding ontstaan tussen de Vecht en de bodem van de oostelijke bouwput waardoor er water en zand de bouwput is ingestroomd. De precieze oorzaak wordt op dit moment nog nader onderzocht.

Oplossing

Als oplossing is gekozen voor het toepassen van onderwaterbeton. Dit betekent dat onder water een betonnen vloer tussen de damwanden wordt gestort die ervoor zorgt dat de bouwkuipen leeggepompt kunnen worden. Zo kunnen we verder met de werkzaamheden. Inmiddels is de oostelijke bouwkuip drooggepompt. Tot begin april 2016 werkt de aannemer aan het onderwaterbeton aan de westzijde, daarom staat die bouwkuip nog onder water. Daarna wordt ook deze bouwkuip drooggepompt. Vooralsnog ontstaat er geen vertraging in de oplevering van het project A1/A6 Almere Havendreef.

Lees ook

 

Inschuiven spoorkruising Diemen

Bij de nieuwe spoorkruising Diemen hebben we de 2 delen van het viaduct al gebouwd. Deze schuiven we binnenkort onder het spoor door. Omwonende Alex Hollemans vroeg zich af hoe dat gaat en ging op pad met Peter Hollaar, voorlichter van Rijkswaterstaat.

Bekijk de antwoorden van Peter in dit filmpje.

 

 

Minder ruimte nodig voor werkzaamheden

In de zomer van 2015 starten de werkzaamheden voor de verbreding van de A9 Gaasperdammerweg, de Gaasperdammertunnel en het park op de Gaasperdammertunnel. ‘Tijdens de bouw proberen we zo min mogelijk ruimte in te nemen en een goede buur te zijn voor de bewoners van Zuidoost’, vertelt Malou van der Pal, omgevingsmanager van Consortium IXAS Zuid-Oost. Dit consortium is een samenwerkingsverband tussen Ballast Nedam, Fluor, Heijmans en 3i Infrastructure.

Tijdelijke verbreding A9 bij Nellestein niet nodig

‘In plaats van een tijdelijke verbreding van de A9 gebruiken we de toekomstige wisselbaan van de tunnel. Die bouwen we helemaal in het begin, zodat het verkeer tijdens het aanleggen van de tunnel over die nieuwe wisselbaan en de huidige rijbaan van de A9 richting Amersfoort kan rijden. Vlak naast het verkeer bouwen we vervolgens de rest van de tunnel. Als automobilist zie je straks aan beide kanten van de weg een betonnen muur, dat zijn de toekomstige wanden van de tunnel. Door deze werkwijze hoeven we maar op een paar plaatsen een tijdelijke verbreding van de A9 aan te leggen.’

 

Tijdelijke situatie vanaf de zomer van 2016.

Tijdelijke situatie vanaf de zomer van 2016.

Bomen kappen en terugplanten

Bouwwerkzaamheden gaan niet zonder overlast. Zo is het kappen van bomen onvermijdelijk. Rijkswaterstaat en IXAS planten nieuwe bomen en struiken terug. Van der Pal: ‘Begin 2015 starten we met het kappen van bomen. Vanaf dan halen we ook de oude kabels, leidingen en riolering uit de bodem. Het afgelopen jaar heeft Rijkswaterstaat gezorgd dat die allemaal ontkoppeld zijn.’

Hinder voor omgeving beperken

IXAS bedacht verschillende oplossingen om de bouwhinder voor de omgeving te beperken. ‘Werkzaamheden als het heien van ruim 10.000 palen en het aanbrengen van damwanden over de hele lengte van de tunnel geven veel geluid. We beperken de overlast zo veel als mogelijk. Bij de wijk Kantershof bijvoorbeeld staat de bouw van het nieuwe geluidsscherm vroeg op de planning. Dat scherm helpt zo gelijk tegen geluid van de werkzaamheden. Daarnaast wordt veel zand per schip over de Gaasp aangevoerd, waardoor er bijna 75.000 ritten met zandauto’s minder nodig zijn. En onze vrachtwagens rijden alleen over vaste routes, zodat omwonenden weten waar hun kinderen veilig kunnen fietsen.’

 

Bekijk de planning voor de bouw van de tunnel.

Plastic buisjes versnellen aanleg A1 en A6

‘Wat zijn toch al die witte flapjes in het zand?’ Wie de voorbije maanden over de A6 of A1 reed, zag zandvlaktes vol met rechtopstaande flapjes. Meten ze iets op of zijn het kleine heipalen? We vroegen het Wiegert Dijkkamp, projectleider bij aannemingsbedrijf Cofra.

Verticale drainage

Via de Hogering langs het Zilverstrand en vanaf de Vecht tot knooppunt Diemen liggen zo’n 200 voetbalvelden aan zandvlakte, de toekomstige trajecten van de A6 en de A1. Maar voordat een snelweg met zoveel dagelijks verkeer wordt verlegd, is er een stevige ondergrond nodig. Dijkkamp: ‘En daarvoor zijn de witte flapjes: het zijn de uiteinden van de verticale drainage, een systeem om de bodem versneld te laten ‘inklinken’. Zo zijn alle werkzaamheden sneller klaar: een tijdswinst van jaren.’

Grond is een spons

‘Tussen Schiphol, Amsterdam en Almere bouwen we in een delta-gebied met slappe ondergrond. Langs het hele traject bestaat de bodem uit veelal zacht veen en klei. En daar kun je niet zomaar een snelweg op leggen,’ legt Dijkkamp uit. ‘De grond moet worden opgehoogd met zand en vervolgens inklinken om de bodem stevig te maken voor het gewicht dat het in de toekomst moet dragen. Het grondwater bepaalt hoe snel de ondergrond stevig wordt; want zolang het water er zit, zakt de grond niet. Verticale drainage helpt bij het afvoeren van al dat water. De ondergrond is namelijk net als een doorweekte spons in een waterdichte bak. Omdat je water niet kunt samendrukken, kun je de spons op een gegeven moment niet verder induwen. Steek er buisjes in en het water vindt een uitweg naar boven. Zo kan de ondergrond verder inklinken.’

7,5 miljoen meter drain

De verticale drainage tussen Schiphol en Almere is een van de grootste projecten die Dijkkamp geleid heeft. ‘In 1,5 jaar tijd gaan er zo’n 1,2 miljoen drains de grond in. Onze kranen maken per dag 1.500 gaten en plaatsen drains met een gemiddelde lengte van 6 meter, waarmee het totaal komt op 7,5 miljoen meter. Daarom werken we soms wel met 10 kranen tegelijkertijd. Het uiteinde van die drains steken dan boven het zand uit, dat zijn de witte flapjes die weggebruikers kunnen zien.’ Al met al levert dit de werkzaamheden voor de A6 en de A1 een tijdwinst op van jaren. ‘Nu kunnen we na ongeveer 1 jaar in plaats van over meerdere jaren voldoen aan de eisen voor het inklinken, de zogenaamde restzetting, en kun je dus sneller starten met de aanleg van de weg.’