Vibrocompalen houden aquaduct op z’n plek

Voor de bouw van het aquaduct gaan in totaal (beide zijden opgeteld) 5.300 palen de grond in. Als je al die palen achter elkaar zou leggen, dan kom je op een totale lengte van 90 kilometer. Een groot gedeelte van die palen zijn zogeheten Vibrocompalen.

Stalen, holle buizen

Voor het heiwerk van de dieper gelegen delen van het aquaduct gebruiken we Vibrocompalen. Hiervoor wordt als eerst een holle, stalen buis met voetplaat in de grond getrild. Die voetplaat zorgt ervoor dat er geen grond van onderaf in de holle buis komt. Als de buis mét plaat op de vaste grond staat, duwen we er een prefab heipaal in. De holle buis fungeert als een soort geleiderail.

Grillige vorm voor meer grip

De diameter van de heipaal is uiteraard een stukje kleiner dan de diameter van de buis. In de ruimte tussen paal en buis wordt ‘grout’ gestort, een soort van beton. Als het grout nog nat is, wordt de buis eruit getrokken. De heipaal en grondplaat blijven zitten. Het natte grout hecht zich aan de heipaal en zoekt z’n weg in de grond waardoor de heipaal een grillig oppervlakte krijgt. Zo blijft de paal goed in de grond zitten en glijdt de paal er niet uit door de waterdruk van onder. Anders zou het toekomstig aquaduct misschien wel gaan drijven als al die palen gemakkelijk weer naar boven komen.

Variabele maat

Een ander voordeel van Vibrocompalen is dat je in de lengte van de paal kunt variëren zonder je heistellingen aan te passen. De in- en uitrit van het aquaduct lopen schuin af. Daardoor heb je op het diepste punt kortere palen nodig dan op maaiveldniveau. Door de buizen kun je verschillende maten palen gebruiken zonder dat je standaard palen van dezelfde lengte heit die je later op de gewenste hoogte maakt, dat scheelt materiaalkosten.

‘Koppen snellen’

Na het heiwerk wordt de grond ontgraven totdat de ‘koppen’ van de heipalen weer zichtbaar zijn. Het beton van de heipalen wordt dan tot 40 cm verwijderd zodat de wapening bloot komt te liggen (zie bovenstaande foto). Deze wordt gebruikt om de wapening van de vloer aan te bevestigen.

 

Wrap-up: eerste herplant A9 Gaasperdammerweg

Voor het verbreden van de A9 Gaasperdammerweg en de aanleg van de tunnel moesten bomen gekapt en struiken worden verwijderd. Om ervoor te zorgen dat stadsdeel Zuidoost een stedelijke omgeving omringd door groen blijft, zijn er afspraken gemaakt met gemeente Amsterdam dat de totale waarde van de gekapte bomen weer wordt teruggebracht (gecompenseerd) in het stadsdeel. Wat is de stand van zaken?

Verleggen kabels en leidingen

Om aannemerscombinatie IXAS de benodigde werkruimte te bieden voor alle werkzaamheden, zijn vooruitlopend op de verbreding van de A9 Gaasperdammerweg kabels en leidingen verlegd. Hiervoor is begin 2014 groen verwijderd. De werkzaamheden voor het verleggen van kabels en leidingen zijn op veel plekken afgerond. Ook is bijna al het groen teruggeplant.

Samen met het stadsdeel

In eerste instantie is in samenspraak met stadsdeel Zuidoost gekeken naar mogelijke locaties voor de herplant van bomen. In het projectgebied bleken te weinig locaties beschikbaar voor de te herplanten bomen door de grote hoeveelheid kabels en leidingen die in de grond liggen. Bomen mogen namelijk niet bovenop een bestaande kabel of leiding geplant worden. Struiken en heesters mogen dat wel.

Samen met de buurt

Eind 2014 zijn verschillende buurt- en bewonersbelangenverenigingen gevraagd om mee te denken over locaties voor nieuw groen in hun buurt. Met de tekening op de keukentafel is samen het bestaande herplantplan aangepast. Zo zijn bijvoorbeeld op plekken waar geen bomen kunnen staan heesters bedacht en zijn er locaties aangegeven voor bomen die nog geen plek hadden in het oorspronkelijke herplantplan. Zo is er toch een compleet plan opgesteld waarmee de gekapte bomen 1 op 1 gecompenseerd worden en de buurten weer een groen karakter krijgen. De eerste bomen en struiken zijn in maart herplant. In het najaar is het resterend groen uit het plan aan de beurt.

Lees ook

Video: wat doet een omgevingsmanager?

Rijkswaterstaat wil met de ontwikkeling van infrastructuur bijdragen aan een betere, gezondere en aantrekkelijkere leefomgeving. Dat blijkt onder andere uit een van de grootste infrastructurele programma’s van het moment: de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA).

Het eerste project, de A10-Oost/A1 Diemen in 2014 is afgerond. Omgevingsmanager Paul Knoester vertelt over de verbreding van de weg, de verbetering van de doorstroming in het gebied en om vergroting van de leefbaarheid. Bijvoorbeeld door het aanbrengen van ecopassages, zodat kleine dieren makkelijk van het ene gebied naar het andere kunnen. Maar ook door het aanbrengen van nieuwe en hogere geluidsschermen.

Bekijk ook

Dag van de Bouw 13 juni: rijd mee met de bustour

Normaal mag je er niet komen, maar zaterdag 13 juni opent aannemerscombinatie SAAone haar deuren speciaal voor het grote publiek. Rijd mee met onze gratis bustour en bezoek de bouwplaatsen bij de tweede Hollandse Brug en de nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Bovendien krijgt u van onze medewerkers onderweg tekst en uitleg over de spoorbrug Muiderberg en het aquaduct Muiden. De koffie, thee en limonade staan klaar!

Bustour

De tweede Hollandse Brug in Almere is het startpunt van de Dag van de Bouw. Het bouwterrein is ingericht als evenemententerrein met verschillende activiteiten voor jong en oud. Bij de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal is de toekomstige aansluiting tussen de A9 en A1 te bezichtigen van het talud. Vanaf deze plek heeft u een fraai uitzicht op de nieuwe brug en over het kanaal.

Route

Parkeren is mogelijk bij station Almere Poort (Olympialaan). Vanaf daar rijden er pendelbussen naar de tweede Hollandse Brug. Route vanaf A1 Amsterdam: rijd bij knooppunt Muiderberg de A6 op richting Lelystad Almere. Neem afrit 2 en sla onderaan de afrit rechtsaf. U volgt vanaf hier de borden. Vanuit A6 Lelystad: neem afrit 2 Almere Poort vanaf de A6 en sla bij de verkeerslichten rechtsaf. Volg vanaf hier de borden. Alleen op vertoon van een mindervalidepas kunt u onder aan de afrit 2 linksaf slaan en parkeren op het terrein. Kijk voor meer informatie ook op www.dagvandebouw.nl.

Bouwterrein

U bent tussen 10.00 en 16.00 uur van harte welkom op het bouwterrein in Almere. Hoewel het deze dag een evenemententerrein is, blijft een paar stevige schoenen aan te raden. Dit terrein is overigens voor het grootste deel toegankelijk voor rolstoelgebruikers. De andere locatie is helaas niet geschikt voor rolstoelgebruikers.

Let op verkeershinder

In het weekend van 12 tot 15 juni vindt er onderhoud plaats aan de A1 vanaf knooppunt Muiderberg tot en met Naarden-Vesting (6). Houd rekening met extra reistijd door mogelijke files op de A1 en A6.

Brandweer Muiden maakt kennis met nieuwe spoorbrug

Met loeiende sirenes aan arriveren de mannen van de vrijwillige brandweer Muiden en Muiderberg binnen 7 minuten op de bouwplaats. Op ruim 10 meter hangt een ‘lichaam’ hulpeloos aan een veiligheidstuig en ligt een ander ‘roerloos’ in een van de brugdelen. Twee oefeningen waarmee het korps verleden week kennismaakte met de nieuwe spoorbrug.

Calamiteiten trainen

Iedereen die werkt aan de spoorbrug kent de strenge veiligheidseisen, toch mag je een ongeval niet uitsluiten. Hans Wiemerink is veiligheidscoördinator van aannemerscombinatie SAAone en traint regelmatig met hulpdiensten. “Zowel brandweer, politie als geneeskundige hulpverleningsorganisaties vragen we in diverse samenstellingen om calamiteiten met ons te trainen op de bouwplaatsen. Zo hebben we al geoefend met een brandje bij het aquaduct en een situatie met drijfzand bij de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. De hulpdiensten trainen hiermee niet alleen noodsituaties, maar leren de nieuwe objecten en bouwwerken kennen voor de toekomst.”

Tijd is heilig

De spoorbrug is een nieuw object in de gemeente Muiden. Welke ontdekkingen deed de brandweer? “Werken met een ‘gevallen medewerker’ blijkt niet eenvoudig. We hebben meerdere keren geoefend met een ‘slachtoffer’ dat op 10 meter hangt in een vanggordel. Tijd is in deze positie cruciaal omdat armen of benen binnen 20 minuten afknellen. De brandweer is binnen 7 minuten ter plaatse, waarmee er 13 minuten overblijven voor de redding. En dat lukt: mits de opstelling van de hoogwerker van de brandweer in 1 keer op de juiste plek staat. Verder is er een aandachtspunt voor de toekomst: de brug is op z’n hoogste punt 50 meter hoog en de hoogwerker van de brandweer maximaal 27 meter. We hebben nu plannen klaarliggen om de resterende hoogte in geval van calamiteit te overbruggen.”

Donker hol

Bij de tweede oefening lagen twee slachtoffers in een brugdeel. Een besloten ruimte met weinig bewegingsruimte. Een situatie die makkelijker verliep. Hans: “Je merkt dat deze oefening meer lijkt op situaties die de brandweer kent, zoals bij een brand in een woonhuis waarbij je weinig ziet. De brandweer ging met zuurstofflessen op de rug naar binnen. Ons eerste slachtoffer was per brancard in 10 minuten buiten, het tweede slachtoffer 8 minuten later. Over de snelheid zijn we erg tevreden, maar het meest tevreden zijn we over de snelle beslissingen waarmee de brandweermannen een goede werkwijze kozen. Binnenkort willen we met andere korpsen dezelfde oefeningen doen, ik ben benieuwd hoe zij het er vanaf brengen.”

Bekijk ook

Bomentaxatie: wat is dat?

Studenten Communication & Mediadesign van de Hogeschool Utrecht maakten in het kader van hun opleiding voor Rijkswaterstaat deze video over bomentaxaties. Rijkswaterstaat brengt altijd de natuur in kaart. Zo weten we of en zo ja hoeveel natuur verandert bij bijvoorbeeld de aanleg van een weg.