Leerlingen zomerschool op ‘expeditie Gaasperdammertunnel’

Het project A9 Gaasperdammerweg maakte op 18, 19 en 21 juli deel uit van het lesprogramma van de Zomerschool. Ruim 100 leerlingen gingen op ‘expeditie Gaasperdammertunnel’ en maakten zo kennis met het project.

De Zomerschool Zuidoost combineert extra lessen rekenen en taal met leerzame en leuke activiteiten voor kinderen die de overgang van groep 7 naar 8 maken. Om leren leuker te maken, worden de leerlingen op speelse wijze uitgedaagd. Tijdens de expeditie Gaasperdammertunnel leerden de kinderen onder meer beton maken, met ruimtelijk inzicht een tunnel bouwen, omleidingsroutes berekenen en decibellen schatten.

Project en inwoners Zuidoost samen aan het werk

Het Buurbouwinitiatief biedt expertise aan scholen om samen aan de uitvoering van verschillende (onderwijs)projecten te werken. Buurbouw is een initiatief van Rijkswaterstaat, opdrachtnemer IXAS en de gemeente Amsterdam en ondersteunt lokale initiatieven waar de inwoners van het stadsdeel beter van worden. Eerder dit jaar konden leerlingen uit Amsterdam Zuidoost die hinder ondervonden van de werkzaamheden aan de A9 zich inschrijven voor bijlessen of huiswerkbegeleiding. Zo´n 70 leerlingen uit het basisonderwijs en het middelbaar onderwijs gingen in op dat initiatief.

Verhalenvertellers gezocht!

Stel, de Gaasperdammertunnel wordt over 100 jaar gesloopt. Rijkswaterstaat heeft nieuwe plannen en een volgende aannemer is aan het werk. Wat zou het dan leuk zijn als de bewoners in 2116 iets vinden van nu, anno 2016. Verhalen over hoe het nu is om in Zuidoost langs het bouwterrein te wonen, foto’s van omwonenden en foto’s van de bouw van de tunnel. Verhalen over hoe erg de hinder of hoe interessant de bouw is. En zal het leven in Zuidoost dan heel anders zijn? Wij zullen het nooit weten, maar we geven een nalatenschap aan de tunnel!

Deze zomer verzamelen we het materiaal voor in een tijdscapsule. Voor de verhalen en foto’s in de tijdscapsule zoeken we verhalenvertellers! Meld je aan via communicatie@ixas.nl

 

Op 7 oktober wordt de tijdscapsule in het beton van de tunnel gegoten. De mensen die meewerken aan de inhoud van de capsule worden uitgenodigd om daarbij te helpen.

 

Er zijn al eerder tijdscapsules gevonden. Ter inspiratie een recent gevonden tijdscapsule in Zeeland: http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2016-05-26/1007098/tijdscapsule-gevonden-ziekenhuis-vlissingen#.V3DxCj9f270

Kinderen zaaien talud Nellesteinpad in

Voor de verbreding van de A9 Gaasperdammerweg en de bouw van de tunnel is het afgelopen jaar veel groen uit de aanliggende woonwijken verwijderd. In 2021 wordt op het dak van de tunnel het park aangeplant. Om tijdens de bouw te kunnen genieten van groen, wordt er op de taluds bij Kantershof, het  Nellesteinpad en het Bijlmerpleinpad een kleurig bloemenmengsel ingezaaid. Het zijn meerjarige planten, dus omwonenden kunnen tot de aanleg van het park elk jaar genieten van onder meer margrieten, korenbloemen, klaprozen en blauwe lupine.

 

Bloemenzee langs de A9 Gaasperdammerweg

 

Kinderen van BSO Partou

De kinderen van BSO Partou zaaiden op 24 mei samen met Rijkswaterstaat en bouwcombinatie IXAS het talud in bij het Nellesteinpad. De kinderen kregen eerst een les Groei en Bloei van een adviseur Natuur van Rijkswaterstaat. Daarin werd uitgelegd hoe zaadjes ontkiemen en hoe de verspreiding van zaadjes in bloemen plaatsvindt. Daarna liepen ze in een oranje veiligheidshesje en gehuld met een gieter, emmer, schep en hark naar het talud bij het Nellesteinpad. Geconcentreerd gingen de kinderen aan de slag. En nu is het wachten tot de bloemen uitkomen.

Amstel3-gebied krijgt stedelijke allure

Uiteraard is de verbreding van de A9 Gaasperdammerweg niet het enige project dat wordt uitgevoerd in Amsterdam Zuidoost. Er gebeurt veel meer! Een van onze samenwerkingspartners ZO!City heeft een online interactief gebiedsdashboard ontwikkeld voor het kantoorgebied Amsterdam Zuidoost. Hier vind je een uitgebreid overzicht van wat er allemaal speelt in en rond het Amstel3-gebied in Amsterdam Zuidoost (ZO!).

Amstel3

Amstel3 was oorspronkelijk een kantorengebied, maar transformeert momenteel naar een dynamische, goed verbonden en 24/7 levendige stadswijk waar je kunt werken, wonen, studeren en recreëren. Er lopen diverse gebouwtransformaties, de openbare ruimte wordt opgewaardeerd en er openen regelmatig nieuwe voorzieningen die het gebied een andere, stedelijke allure geven. Maar ook als werkgebied is Amstel3 zichzelf grondig aan het updaten. Er wordt volop geëxperimenteerd met nieuwe vormen van (samen)werken en in het zuiden bij het Academisch Medisch Centrum (AMC) groeit een innovatieve HealthTech-campus.

 

Neem gerust een kijkje op www.zocity.nl

Waterhuishouding rond A9 Amstelveen verandert niet

Omwonenden van de A9 rondom Amstelveen hoeven zich geen zorgen te maken over toekomstige waterschade. Bewoners van het gebied vroegen zich de voorbije periode af of de verdiepte ligging consequenties heeft voor het waterpeil, hetgeen geenszins het geval is.

‘Het is een scheiding tussen twee gebieden’, aldus een specialist van Rijkswaterstaat. ‘De waterhuishouding verandert niet. De verdiepte ligging bij de A9 heeft een eigen afwatering, dus geen negatieve effecten voor bewoners. Het opgevangen water verdwijnt via kelders naar open water buiten het gebied.’

 

De verdiepte ligging wordt aangelegd in een “natte” bouwput. Hierbij wordt eerst een damwand geslagen rondom de bouwput. Daarna wordt de grond ontgraven en loopt de put vol door het grondwater. Daarna worden in het water trekpalen geheid en tenslotte onderwaterbeton tussen de trekpalen aangebracht. Na uitharding van het onderwaterbeton wordt de put leeg gezogen en is een droge bouwput ontstaan zonder invloed op het grondwater van de omgeving en dus ook geen invloed op de houten paalfundering van de woningen in Amstelveen.

 

Overigens worden alle panden rondom het werk vooraf nauwkeurig opgenomen in een rapport en krijgt de bewoner een afschrift van dit rapport. Indien er onverhoopt toch schade aan een pand ontstaat wordt deze vergeleken met het nul-opname en bij vastgestelde schade wordt deze vergoed/gerepareerd.

Zaterdag 4 juni Dag van de Bouw bij IXAS

Komt u een kijkje nemen?

Wilt u weten hoe de Gaasperdammertunnel wordt gebouwd of hoe beton wordt gestort? Wat wapening is en waarom er zandtransporten nodig zijn? Kom op zaterdag 4 juni naar de elfde editie van de Dag van de Bouw. Aannemerscombinatie IXAS stelt haar deuren open voor belangstellenden.

Een interessant uitje

U bent tussen 10.00 en 16.00 uur van harte welkom op bouwplaats Kromwijkdreef. Tijdens een wandeltocht over het bouwterrein komt u van alles te weten over de bouw van de tunnel. Voor jong en oud is er van alles te zien, te doen en te beleven. Wie wil kan op de foto met diverse machines zoals een betonpomp, vrachtwagen of shovel. De kinderen kunnen aan een quiz meedoen en leuke prijzen winnen.

 

Bouwterrein

Hoewel het deze dag een evenemententerrein is, blijft een paar stevige schoenen aan te raden. De wandelroute heeft diverse trappen. Hierdoor is het terrein niet toegankelijk voor minder validen met rolstoel of rollator en kinderwagens.

 

Parkeren

Vanwege de drukte van het evenement in het Gaasperpark en de Dag van de Bouw vragen we u zoveel mogelijk met de fiets of openbaar vervoer te komen. Wanneer u met de fiets naar het bouwterrein komt, kunt u deze parkeren in de gratis fietsenstalling nabij de hoofdingang van het bouwterrein. Volg de bordjes ‘Gratis fietsenstalling’. Komt u met de auto, dan kunt u parkeren op het Logistiek Centrum van IXAS op de Tafelbergweg 50. Vanaf het parkeerterrein wordt u met een gratis pendelbus naar de Kromwijkdreef gebracht. Deze pendelbus rijdt elk half uur.

 

Wij hopen u aanstaande zaterdag te mogen begroeten!

 

Luchtkwaliteit langs de rijkswegen

Wat kan Rijkswaterstaat doen om de luchtkwaliteit te verbeteren, zodat het fictieve gezin van Karin langs de snelweg kan blijven wonen? Deze animatie laat zien hoe dit aspect in kaart wordt gebracht. 

De brochure ‘Schonere lucht langs rijkswegen’

Deze brochure legt aan weggebruikers, omwonenden, en andere geïnteresseerden het luchtverhaal van Rijkswaterstaat uit. Wat is luchtkwaliteit nou eigenlijk, hoe wordt dit in kaart gebracht, wat zijn de wettelijke normen voor schadelijke stoffen en hoe zorgt Rijkswaterstaat samen met overheden en burgers voor een verbetering van de luchtkwaliteit?

 

Lees, luister en kijk hoe geluidoverlast wordt gereduceerd

Rijkswaterstaat kan geluidoverlast door verkeer niet voorkomen, maar wel beheersen. We doen dat door geluid te berekenen in plaats van te meten. In onderstaande animatie is te zien hoe we de geluidbelasting langs rijkswegen in kaart brengen. Tevens valt te lezen hoeveel geluid een rijksweg mag produceren. Ten slotte toont Rijkswaterstaat geluidfragmenten vanuit de woning van de familie Van de Weg.

Animatie ‘Geluid in beeld’

Geluidoverlast door verkeer kunnen we niet voorkomen, maar wel beheersen. In deze animatie wordt uitgelegd hoe Rijkswaterstaat de geluidsbelasting langs rijkswegen in kaart brengt en waarom we geluid berekenen in plaats van meten. Verder ziet u welke maatregelen worden genomen om de leefbaarheid voor omwonenden te vergroten.

Brochure ‘Geluid langs rijkswegen’

Hoeveel geluid mag een rijksweg eigenlijk produceren? En welke maatregelen kan Rijkswaterstaat treffen om geluidoverlast te reduceren? In deze brochure leest u er alles over.

Link naar onze geluidstool

Wie langs een rijksweg woont, kan last hebben van verkeersgeluid. Om u een indruk te geven hoe maatregelen als stiller asfalt of gevelisolatie kunnen bijdragen aan woonplezier, tonen wij u hier geluidfragmenten vanuit de woning van de familie Van de Weg.

 

Hoe en wat? Damwanden

Voor een groot deel van de Gaasperdammertunnel zijn damwandplanken nodig. Samen vormen zij een lange damwand, die zand en water in de ondergrond op zijn plek houdt. De huidige A9 is ook een dijk die de laag gelegen Bijlmermeerpolder tegen hoog water beschermt. Als we de A9 en dus de dijk straks weghalen, neemt de damwand die functie over. Bijgaand leggen we een en ander uit over damwanden.

In de middenberm

De damwand komt tussen de spoorkruising tot iets voorbij afrit S113. De wand komt in de middenberm van de huidige A9. De werkzaamheden vinden erg dicht bij het snelwegverkeer plaats. De heistelling staat namelijk op de noordelijke rijbaan van de A9. Dat is mogelijk omdat hier na 2 mei geen verkeer meer rijdt. Dit rijdt via de zuidelijke baan en de nieuwe wisselstrook.

Stalen damwanden

Damwanden bestaan in verschillende soorten materiaal. Ze zijn er van hout, beton, staal en kunststof. Bij de A9 Gaasperdammerweg is de druk op de damwanden erg groot. Daarom gebruikt Rijkswaterstaat stalen damwanden.

 

Er zijn verschillende manieren om damwanden de grond in te krijgen: drukken, trillen of heien. Rijkswaterstaat trilt de damwanden met een hoogfrequent trilblok. Dit is de krachtigste methode en die is hard nodig. De planken zijn maar liefst 23 meter lang en moeten door harde lagen heen.

IXAS gebruikt stalen damwanden die de grond worden ingebracht met een trilblok.

Rijkswaterstaat gebruikt stalen damwanden die de grond worden ingebracht met een trilblok.

 

Hinder en maatregelen

Het intrillen van de middenbermdamwand kan hinder in de omgeving veroorzaken. Denk aan trillingen, zettingen en geluid. Rijkswaterstaat treft maatregelen om de hinder waar mogelijk te beperken.

Trillingen en zakkingen

Het aanbrengen van de damwanden zorgt voor trillingen die zich via de ondergrond kunnen verspreiden. Dit kan zorgen voor schade aan gebouwen of voor zakking van grond.

Geluid

Bij het intrillen van damwanden gebruiken we een trilblok dat 1800 tot 2300 bewegingen per minuut maakt. Dit trillen op de stalen wand zorgt voor veel geluid.

Onderzoek en de damwandenproef

Puin en de harde zandlagen in de ondergrond verergeren trillingen en geluid. De kans op schade en zakkingen neemt daardoor toe. Onder en direct naast de huidige A9 ligt veel puin. Het is het sloopafval van de boerderijen die hier vroeger stonden. Het puin bestaat uit gewapend beton, staal en hout. Op een aantal plaatsen in het tracé zitten harde zandlagen in de grond. Het puin en het zand maken het aanbrengen van damwanden moeilijk. Rijkswaterstaat, dat samenwerkt met bouwcombinatie IXAS, heeft daarom in 2015 veel onderzoek gedaan naar de locatie en samenstelling van het puin en van de harde zandlagen. In december 2015 voerden we een proef uit waarin werd gekeken of damwandenplanken makkelijker de grond in gaan als we het puin eerst doorboren. Dat blijkt zo te zijn. Daarom gaan we in 2016 voorboren op puinlocaties. Op andere plek met een harde zandlaag gaan we voorwoelen. Hiermee verminderen we trillingen en geluid. Bovendien gaat de plank sneller de grond. De kans op schade en zakkingen in de omgeving neemt af.

Verkeershinder

Een damwandstelling is ruim 35 meter hoog en dus een imposante machine die bestuurders op de snelweg kan afleiden van de verkeerssituatie. Omdat Rijkswaterstaat al langere tijd werkt langs de A9 is het verkeer inmiddels wel gewend aan onze kranen en activiteiten. Om ervoor te zorgen dat deze nieuwe activiteiten bovenop de A9 minder afleiden, plaatsen we een anti-zichtscherm en zorgen we ervoor dat het verkeer op enige afstand van het werk blijft.

Planning

Op 11 april starten de werkzaamheden aan de middenbermdamwand. Als alles volgens planning verloopt, is Rijkswaterstaat begin augustus voor het grootste deel klaar. Alleen in november worden nog een paar damwanden aangebracht bij het Bijlmerpleinpad en het Nellesteinpad. In het overzicht hieronder staat aangegeven waar en wanneer de damwandstellingen in bedrijf zijn. Rijkswaterstaat werkt van maandag tot en met vrijdag van 7.00 tot 19.00 uur. Op 4, 11 en 18 juni wordt ook op zaterdag gewerkt. Lopen de damwandwerkzaamheden vertraging op, of is vanwege een andere reden bijsturing van de planning nodig, dan kan het voorkomen dat de werktijden worden aangepast en/of ook op andere zaterdagen wordt gewerkt.Rijkswaterstaat werkt met maximaal zeven damwandstellingen tegelijkertijd.

 

Bouwbericht – Hoe en wat aanbrengen damwanden (PDF)